Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2016

Ν. 4412/2016 (ΦΕΚ Α 147/8-8-2016) Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ ΕΕ και 2014/25/ΕΕ).

https://www.e-nomothesia.gr/demosia-erga/nomos-4412-2016.html

Παράταση στην εξόφληση εισφορών στο ΤΣΜΕΔΕ

Η Διοικούσα Επιτροπή του Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων ‘Εργων (ΤΣΜΕΔΕ) του ΕΤΑΑ αποφάσισε ομόφωνα, στη σημερινή συνεδρίασή της, την εκ νέου παράταση εξόφλησης των ασφαλιστικών εισφορών που αφορούν στο Α΄ εξάμηνο του 2016 για έναν ακόμη μήνα.
Mετά από αίτημα του προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργου Στασινού και εισήγηση του προέδρου της Κωνσταντίνου Μακέδου, η ΔΕ αποφάσισε να εισηγηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΤΑΑ, στη συνεδρίαση της προσεχούς Τετάρτης, την εκ νέου παράταση εξόφλησης των ασφαλιστικών εισφορών, άνευ προσαυξήσεων εκπροθέσμου και με παράλληλη διατήρηση των διακανονισμών, της ασφαλιστικής ικανότητας και ενημερότητας των υπόχρεων, ώστε οι ασφαλισμένοι να ανταπεξέρχονται στις ασφαλιστικές και φορολογικές τους υποχρεώσεις με ομαλότερους όρους.
Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη παράταση που αποφασίσθηκε στις 15/6 εκπνέει στις 30 Σεπτεμβρίου 2016.
Με νεότερη ανακοίνωση θα υπάρξει ενημέρωση για τη σχετική απόφαση του ΔΣ του ΕΤΑΑ.
ΠΗΓΗ http://polytexnikanea.gr/WP3/?p=46594

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016

ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ


http://www.opengov.gr/minenv/?p=7778

Δημόσια Διαβούλευση για το ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»

To Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέτει σε δημόσια διαβούλευση το ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:
«ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΟΜΗΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
Ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Γιάννης Τσιρώνης καλεί όλους τους πολίτες και τους κοινωνικούς φορείς να συμμετέχουν από σήμερα στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου, προκειμένου να καταθέσουν τις προτάσεις τους, μέχρι και την 22η Σεπτεμβρίου 2016 και ώρα 09.00, ώστε να συμβάλλουν στη βελτίωση του εν λόγω νόμου.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός
Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Ιωάννης Τσιρώνης

Επιχείρηση «Καθαρά... αυθαίρετα» Τράτσα Μάχη


Έχει φουντώσει τις τελευταίες ημέρες η συζήτηση για το αν πρέπει ο κληρονόμος ενός αυθαιρέτου ή ο υπερθεματιστής, όταν πρόκειται για ακίνητο από πλειστηριασμό, να επιβαρύνεται με τις παρανομίες των προηγούμενων ιδιοκτητών.

Το νομοσχέδιο για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση από την 1η Σεπτεμβρίου, προβλέπει, μεταξύ άλλων, απαγόρευση εμπράγματων δικαιοπραξιών σε ακίνητα με αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, καθώς και επισύναψη βεβαίωσης μηχανικού σε κάθε δήλωση αποδοχής κληρονομιάς ή κληροδοσίας και σε μεταγραφή στο κτηματολογικό γραφείο της κατακυρωτικής έκθεσης ακινήτου σε πλειστηριασμό. Η βεβαίωση μηχανικού ήταν ήδη υποχρεωτική για μεταβιβάσεις από την προηγούμενη ρύθμιση για τα αυθαίρετα (4178/13).

Αντιδράσεις

Πρόθεση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιάννη Τσιρώνη είναι να βάλει ένα τέλος στην αυθαίρετη δόμηση, καθώς πλέον για να αλλάξει χέρια ένα ακίνητο, με οποιαδήποτε διαδικασία, θα πρέπει να είναι «καθαρό». Ωστόσο, συμβολαιογράφοι και πολίτες αντιδρούν, γεγονός που αποτυπώνεται και στα σχόλια επί της διαβούλευσης των συγκεκριμένων άρθρων. Μάλιστα, ο συμβολαιογράφος κ. Κωνσταντίνος Βλαχάκης θεωρεί ότι το ζήτημα έχει απαντηθεί από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (αριθμός γνωμοδότησης 633/97), το οποίο απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα αναφέρει:

n Τα αυθαίρετα κτίσματα που ανεγέρθησαν μετά την 31.1.1983 μπορούν να μεταβιβαστούν με αναγκαστικό πλειστηριασμό, τον οποίο επισπεύδει το Δημόσιο, λόγω μη καταβολής των βεβαιωθέντων προστίμων από τον αυθαιρετούντα.

n Τα αυθαίρετα κτίσματα που ανεγέρθησαν μετά την 31.1.1983 μεταβιβάζονται με κληρονομική διαδοχή.

Σύμφωνα με όσα ορίζουν οι νέες ρυθμίσεις, στο εξής θα απαγορεύεται και θα είναι απολύτως άκυρη η μεταβίβαση ή η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο στο οποίο έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης. Στη συγκεκριμένη απαγόρευση εμπίπτει και η εισφορά ακινήτου σε εταιρεία. Εξαιρούνται τα ακίνητα στα οποία έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές ή έχουν εγκατασταθεί αυθαίρετες χρήσεις:

n που υφίστανται προ της 30.11.1955,

n που έχουν απαλλαγεί από την κατεδάφιση (ή έχει ανασταλεί) βάσει των νόμων 720/1977, 1337/1983, 1512/1985, 3399/2005,

n που έχει περατωθεί η διαδικασία διατήρησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 3775/2009 ή του 3843/2010 ή

n που έχει περατωθεί η διαδικασία καταβολής του ενιαίου ειδικού προστίμου ή έχει καταβληθεί ποσοστό 30% του συνολικού ποσού προστίμου ή του σχετικού παραβόλου με υπαγωγή στους δύο τελευταίους νόμους.

Βεβαίωση μηχανικού

Απαραίτητη θα είναι η βεβαίωση μηχανικού επίσης σε κάθε δικαιοπραξία εν ζωή, περιλαμβανομένων και των δωρεών, καθώς και σε κάθε δήλωση αποδοχής κληρονομιάς ή κληροδοσίας. Επίσης θα πρέπει να κατατίθεται και στις αρμόδιες υπηρεσίες για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας κάθε είδους επαγγελματικής δραστηριότητας και επαγγελματικής εγκατάστασης (εστιατόρια, καφετέριες, ξενοδοχεία, ξενώνες, εργοστάσια, εργαστήρια, πρατήρια καυσίμων κ.ά.). Για τη μεταγραφή της περίληψης της κατακυρωτικής έκθεσης ακινήτου σε πλειστηριασμό στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο, εκτός από την υπεύθυνη δήλωση του υπερθεματιστή θα απαιτείται και βεβαίωση του μηχανικού, άλλως δεν θα γίνεται η καταχώριση.

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου

Το περιεχόμενο της δήλωσης του ιδιοκτήτη και της βεβαίωσης του μηχανικού θα καθοριστεί με κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ), η οποία μπορεί να προβλέπει ότι τα δύο έγγραφα θα αντικαθίστανται με το πιστοποιητικό που θα εκδίδεται από την «Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου», όταν και αν η υπηρεσία λειτουργήσει. Η ηλεκτρονική ταυτότητα, η οποία θα «ακολουθούσε» κάθε κτίριο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, είχε θεσπιστεί για πρώτη φορά στον νόμο 3843/10 από την τότε υπουργό Περιβάλλοντος κυρία Τίνα Μπιρμπίλη. Τον Μάρτιο του 2014 ο τότε αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κ. Σταύρος Καλαφάτης είχε προωθήσει το σχετικό προεδρικό διάταγμα για έλεγχο στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Έκτοτε κανείς δεν ξανάκουσε για το μητρώο των ακινήτων μέχρι που η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου εμφανίστηκε και πάλι στο προσκήνιο στο νέο σχέδιο νόμου που έχει τεθεί σε διαβούλευση.

Ιδιοκτήτες: Νέο «χαράτσι»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) χαρακτηρίζει νέο «χαράτσι» στα ακίνητα τις βεβαιώσεις μηχανικού που θα απαιτούνται πλέον για τις κληρονομιές και για τα κτίρια που αποκτούνται από πλειστηριασμό, καθώς και την αμοιβή των μηχανικών για την ταυτότητα κτιρίου. Ωστόσο, κύκλοι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) χαρακτηρίζουν υπερβολικές τις σφοδρές αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ενεργό μέλος του ΤΕΕ, το πρόβλημα δεν είναι η υποχρεωτική βεβαίωση μηχανικού, αλλά ότι πλέον θα είναι υποχρεωτική η νομιμοποίηση οποιουδήποτε αυθαίρετου χώρου ή χρήσης υπάρχει σε ένα ακίνητο. Όσο για τα ποσά που έχουν ακουστεί, η ίδια πηγή θεωρεί ότι δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα, καθώς για ένα μέσο ακίνητο περίπου 100 τ.μ. η έκδοση βεβαίωσης για μεταβίβαση κυμαίνεται στα 100-150 ευρώ, ενώ για την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας υπολογίζεται στα 200 ευρώ. Όσο για το ενεργειακό πιστοποιητικό, η έκδοσή του είναι υποχρεωτική εδώ και ορισμένα χρόνια, καθώς αποτελεί εφαρμογή κοινοτικής οδηγίας και εφαρμόζεται σε όλα τα ακίνητα εντός ΕΕ.

 

Μάχη Τράτσα

 

tovima.gr


Πρόσκληση στην 13η Συνεδρίαση για το έτος 2016 και πραγματοποίηση επιτόπιας επίσκεψης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Αιτ/νίας (Σ.Α ΑΙΤ/ΝΙΑΣ).











ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ & ΙΟΝΙΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ




ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ Π.Ε.  ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ (Σ.Α ΑΙΤ.)



























Πάτρα,  15- 9 -2016
Α.Π. Σ.Α ΑΙΤ.  : 148682
ΣΧΕΤ. 76132/58/2-6-2016






Ταχ. δ/νση:
Αθηνών 105, ΡΙΟ ΠΑΤΡΑ
ΠΡΟΣ :
ΩΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ και ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
Ταχ. Κώδικας:
26504


Πληροφορίες:
ΑΓΓΕΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ






Τηλέφωνο / Fax:
2610 338735 // 335669 εσωτ.114


Email :
ydat@apd-depin.gov.gr






ΘΕΜΑ:
Πρόσκληση στην 13η Συνεδρίαση για το έτος 2016 και πραγματοποίηση επιτόπιας επίσκεψης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Αιτ/νίας (Σ.Α ΑΙΤ/ΝΙΑΣ).


Σχετ:

(1)                                       (1) Η με Αριθ. πρωτ. 1108/70425/1-6-2016 (ΑΔΑ : 715ΝΟΡ1Φ-ΛΨΑ) Απόφαση Γ.Γ. ΑΠΔΕΠΙΝ με θέμα «Ανασυγκρότηση Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.) έκαστης περιφερειακής ενότητας ΠΔΕ, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 20 του Ν. 4030/2011».
(2)                                       (2) Το με αριθ. πρωτ. 125044/1092/23-9-2014 (αριθ. πρωτ. Σ. Α. 126230/298/25-9-2014) έγγραφο του Γενικού Δ/ντή Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής με θέμα «Τόπος Συνεδρίασης Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Αιτ/νίας».









Σε συνέχεια των (1), και  (2) ανωτέρω σχετικών, παρακαλούμε όπως προσέλθετε την Τρίτη 20/09/2016 και ώρα  10.00π.μ στην δέκατη τρίτη (13η) Συνεδρίαση του Σ.Α. ΑΙΤ/ΝΙΑΣ, στο γραφείο 10 του Τμήματος Διοικητικού Οικονομικού, Γραμματειακής Υποστήριξης και Παροχής Πληροφοριών Π.Ε. Αιτ/νίας (Στ. Λεβίδου και Κύπρου, 2ος όροφος, στο Μεσολόγγι) προκειμένου :
·           να εξετασθούν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, και
·           να πραγματοποιηθεί επιτόπια επίσκεψη σε υφιστάμενο Ξενοδοχείο στην πλατεία Λιμένος Ναύπακτος, για τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου στο θέμα με α/α (5) της παρούσας Ημερήσιας Διάταξης.
            Θέματα Ημερήσιας Διάταξης δέκατης τρίτης  (13ης) Συνεδρίασης του Σ.Α. ΑΙΤ/ΝΙΑΣ
ημέρα  Τρίτη την 20/09/2016

Νέο «κύμα» μικρών ξενοδοχείων


 Μια απόφαση που μπορεί να οδηγήσει σε «κύμα» μετατροπών κατοικιών και άλλων κτιρίων σε ξενοδοχεία/ενοικιαζόμενα μικρής κατηγορίας έλαβε το αρμόδιο υπουργείο. Καταργώντας έναν περιορισμό του 1986, απελευθερώνει τη δημιουργία ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων δωματίων έως γ΄ κατηγορίας σε περιοχές όπου αυτό είχε απαγορευθεί, λόγω της μεγάλης τουριστικής τους ανάπτυξης. Η απόφαση επηρεάζει περιοχές της Σαντορίνης, της Κρήτης, της Ρόδου, της Κω, της Μυκόνου, της Πάρου, της Χαλκιδικής, της Κέρκυρας, τα νησιά του Αργοσαρωνικού, τους Δελφούς, την Αράχωβα και το Ναύπλιο.

Από το 1955 έως το 1981 η πολιτεία θέσπισε οκτώ νόμους με οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας. Ως αποτέλεσμα, στις αρχές της δεκαετίας του ’80 τα πρώτα σημάδια κορεσμού ήταν ήδη εμφανή σε πολλά σημεία της χώρας, με κύριο πρόβλημα τη διασπορά πολλών μικρών μονάδων σε εκτός σχεδίου περιοχές. Ετσι το 1986 το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας (που ήταν αρμόδιο για θέματα τουρισμού) πήρε τη γενναία για την εποχή απόφαση να «βάλει φρένο». Ορισε 85 περιοχές (το μεγαλύτερο μέρος στην Αττική) ως κορεσμένες, όπου απαγόρευσε υπό κάποιες προϋποθέσεις τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων. Και ακόμα 76 έως «περιοχές ελέγχου τουριστικής ανάπτυξης», όπου επιτρεπόταν η δημιουργία μόνο υψηλής ποιότητας καταλυμάτων (ξενοδοχεία άνω των 4 αστέρων, ενοικιαζόμενα α΄ κατηγορίας). Στόχος ήταν να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν στις «ναυαρχίδες» του τουρισμού της περιόδου εκείνης.

Οι περιορισμοί απέδωσαν και έτσι διατηρήθηκαν για αρκετά χρόνια. Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας άρχισαν να καταργούνται οι «κορεσμένες» περιοχές ενόψει των αναγκών των Ολυμπιακών Αγώνων, μέχρι που το 2005 ο χαρακτηρισμός καταργήθηκε εντελώς. Οι «περιοχές ελέγχου τουριστικής ανάπτυξης» όμως παρέμειναν ως είχαν. Τα τελευταία χρόνια, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) και άλλοι τουριστικοί φορείς ζητούσαν την άρση του περιορισμού ως προς τα υφιστάμενα ξενοδοχεία, καθώς είχε μια σημαντική παρενέργεια: «μπλόκαρε» τις αναβαθμίσεις των χαμηλής κατηγορίας καταλυμάτων. Ετσι ένας ιδιοκτήτης που ήθελε να αναβαθμίσει το ξενοδοχείο του έπρεπε υποχρεωτικά να προχωρήσει σε μια μεγάλη επένδυση που ενδεχομένως δεν μπορούσε να αντέξει. Ή, στην αντίθετη περίπτωση, εκείνοι που είχαν προχωρήσει στην επένδυση, να μην μπορούν να «ανέβουν κατηγορία».

Με πρόσφατη απόφασή της, λοιπόν, η αναπλ. υπουργός για θέματα Τουρισμού Ελενα Κουντουρά κατήργησε τις «περιοχές ελέγχου τουριστικής ανάπτυξης» ως «παρωχημένες» και «ασύμβατες με τη σύγχρονη τουριστική πραγματικότητα». Με τον τρόπο αυτό λύνεται μεν το πρόβλημα των υφισταμένων τουριστικών μονάδων. Ομως ταυτόχρονα απελευθερώθηκε η δημιουργία μικρών (λίγων αστέρων) τουριστικών μονάδων στις περιοχές όπου απαγορευόταν: λ.χ. σε όλη τη Μύκονο και τη Σκιάθο, στο Καμάρι και την Περίσσα στη Σαντορίνη, σε μεγάλο μέρος της Βόρειας Κέρκυρας, στο Ναύπλιο, την Αράχωβα και τους Δελφούς. «Η διάταξη αυτή σε μια περίοδο που κύριος στόχος μας είναι η ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού θα αποβεί καταστροφική, καθώς θα “φυτρώσει” τεράστιος αριθμός μονάδων λίγων αστέρων σε περιοχές “πνιγμένες” στον τουρισμό», σχολιάζει μέλος του ΞΕΕ, που προτιμάει να διατηρήσει την ανωνυμία του. Η «Κ» ζήτησε την άποψη της κ. Κουντουρά, η οποία όμως, σύμφωνα με συνεργάτες της, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί λόγω φόρτου εργασίας.

πηγη http://www.michanikos-online.gr/news.php?aID=18792

Γιορτή της Αρχιτεκτονικής . Forlì 16-18 Σεπτεμβρίου . Ένα ταξίδι στην Ιστορία της αρχιτεκτονικής.




«Το Φεστιβάλ Αρχιτεκτονικής λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο , εναλλάξ μεταξύ των πόλεων της Φορλί και Cesena .Όλες οι εκδηλώσεις που θα αποτελέσουν μέρος του θα επικεντρωθούν  στις διαθέσιμες περιοχές των αστικών κέντρων . Για το έτος 2016 το γενικό θέμα είναι η επανάχρηση και η αστική ανάπλαση που  θα πρέπει να τηρούνται από την άποψη της διαδικασίας σχεδιασμού και κατασκευής , δηλαδή , με τις πολλές και διάφορες πιθανές μεθόδους για την ενεργοποίηση των σχεδίων αστικής ανάπλασης σε κάθε κλίμακα των πόλεων παρέμβασης , η χρήση του σχεδιασμού του εργαλείου ανταγωνισμού στη συμμετοχή βαδίζοντας με τους πολίτες , μέχρι τις ιδιωτικες παρεμβάσεις και τις σχέσεις τους με τους πελάτες . "
Πηγή :http://www.festadellarchitettura.it/festa_dell_architettura-1.html


Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου & αμοιβή μηχανικού: για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους


Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου ορθώς έχει θεσμοθετηθεί. Είναι αναγκαία για την ασφάλεια και τη διαφάνεια, υπάρχει σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο και καιρός είναι να εφαρμοστεί και στη χώρα μας.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συγχέεται με χαράτσια και φοροεισπρακτικά μέτρα χωρίς αντίκρισμα και χωρίς λογική, που εδώ και τόσα χρόνια έχουν κάνει τους ιδιοκτήτες να ματώνουν και την κατασκευή και αγορά ακινήτων να αργοπεθαίνουν. Αυτό όμως δεν σημαίνει και ότι δεν θα έχει κόστος για τους πολίτες. Και όποιος λέει το αντίθετο, φοβάμαι ότι τους κοροϊδεύει.

Για να εκτιμήσουμε πόσο περίπου θα είναι αυτό το κόστος, θα πρέπει βέβαια πρώτα να δούμε λεπτομέρειες της εφαρμογής του μέτρου που ακόμα δεν μας έχουν γίνει γνωστές. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό κόστος θα ορίζει κάθε φορά ελεύθερα στην πράξη ο αρμόδιος μηχανικός, συνεκτιμώντας τη δουλειά που αναλαμβάνει να κάνει και τις ευθύνες που έχει προσωπικά ο ίδιος –και βέβαια, εξίσου ελεύθερα ο πολίτης είτε θα το αποδέχεται είτε θα αναζητεί άλλη συνεργασία.

Ο κύριος αναπληρωτής Υπουργός θα έπρεπε να ξέρει ότι έτσι γίνεται στις ελεύθερες οικονομίες και ότι οι αμοιβές σε τέτοιες συναλλαγές ορίζονται με υπουργική απόφαση μόνο σε οικονομίες σοβιετικού τύπου. Ας αποφασίσει αν είναι Τσιρώνης ή Τσιρώνοφ... (δείτε εδώ σχετικές δηλώσεις του κ. Τσιρώνη)

Προφανώς η δήλωσή του αυτή δείχνει ιδεοληψία. Δείχνει και κάτι ακόμα όμως: ότι ή συνειδητά προσπαθεί να κοροϊδέψει τον κόσμο ή δεν έχει την παραμικρή επαφή με την πραγματικότητα. Αυτό δεν φαίνεται μόνο από το αυθαίρετο και εκτός τόπου και χρόνου ποσό που ανέφερε, αλλά και από την περιγραφή που έδωσε για ένα δήθεν αντιπροσωπευτικό μέσο διαμέρισμα: "να έχει εκδοθεί άδεια εντός της τελευταίας εικοσαετίας, να υπάρχει σε ηλεκτρονική μορφή και να μην έχει πραγματοποιηθεί καμία παρέμβαση στο μεσοδιάστημα" Το ξέρουμε ότι ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός δεν είναι καν μηχανικός, αλλά αλήθεια πόσα τέτοια διαμερίσματα υποθέτει ότι υπάρχουν; Πού ζει;

Τέλος, να είναι βέβαιοι όλοι οι φίλοι που δεν ανήκουν στην ειδικότητα του μηχανικού, ότι κανενός μηχανικού δεν είναι το όνειρο να κάνει τέτοιες εργασίες και κανείς δεν περιμένει να βιοποριστεί εκδίδοντας ηλεκτρονικές ταυτότητες κτιρίων. Άλλη είναι η κύρια δουλειά μας, άλλα τα όνειρά μας, άλλη η διάθεση δημιουργίας που έχουμε μέσα μας. Αλλά για να δημιουργήσεις πρέπει να εργάζεσαι σε περιβάλλον που ευνοεί τη δημιουργία, δεν την κυνηγά –και αυτό ακόμη το αναζητούμε...

Θανάσης Λυκόπουλος
Πρόεδρος ΤΕΕ Ανατολικής Στερεάς 
Πηγή :http://www.b2green.gr/el/post/38603/

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2016

Βεβαίωση μηχανικού: 5η επέτειος από τότε που ήρθαν τα πάνω – κάτω


Ήταν αρχές Σεπτεμβρίου του 2011 όταν μία βόμβα μεγατόνων έπεσε στον κλάδο των ακινήτων. H ονομασία αυτής: Βεβαίωση μηχανικού για μεταβίβαση ακινήτων. Εισήλθε στη ζωή όλων των ιδιοκτητών ακινήτων και των επαγγελματιών που ασχολούνται με τις μεταβιβάσεις τους με τον νόμο 4014 που τέθηκε σε ισχύ σχεδόν πριν από 5 χρόνια, στις 23 Σεπτεμβρίου του 2011.

Η βεβαίωση μηχανικού εισήλθε για να βάλει τέλος στη δημιουργία αυθαίρετων κατασκευών. Είτε αυτό σήμαινε την ανέγερση κτηρίου σε γη που κανονικά δεν επιτρέπεται, π.χ. σε ένα αγροτεμάχιο των 1.000 τ.μ., είτε την επέκταση ενός διαμερίσματος που, ενώ στην άδεια οικοδομής φαινόταν 50 τ.μ., ξαφνικά οι ημιυπαίθριοι χώροι μετατρέπονταν σε δωμάτια και το διαμέρισμα έφθανε να επεκτείνεται σε 80 τ.μ.
Κατοχυρώνοντας νομικά την υποχρέωση επισύναψης αυτής της βεβαίωσης σε οποιαδήποτε συμβολαιογραφική πράξη ουσιαστικά σταμάτησε τη μεταβίβαση / πώληση / δωρεά οποιουδήποτε αυθαιρέτου. Μάλιστα για να εφαρμοστεί αυστηρά έθεσε ιδιαιτέρως αυστηρές κυρώσεις και ποινές για τους συμβαλλόμενους με ρήτρα ακύρωσης του συμβολαίου. Το μεγάλο βάρος όμως μετατέθηκε στους μηχανικούς που είναι υπεύθυνοι για την έκδοσή της αφού συγκεκριμένα ανέφερε ότι «οι μηχανικοί που χορήγησαν ανακριβή βεβαίωση, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή από 30.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με την αξία της αυθαίρετης κατασκευής.
Στους μηχανικούς της προηγούμενης παραγράφου, ανεξάρτητα από την ποινική τους δίωξη, επιβάλλεται προσωρινή ή οριστική απαγόρευση άσκησης του επαγγέλματος».
Είχε προηγηθεί ο νόμος 3843 του 2010 που έδινε στους ιδιοκτήτες τη δυνατότητα τακτοποίησης των αυθαιρεσιών των ακινήτων τους πληρώνοντας στο κράτος ένα πρόστιμο καθώς και πριν από αυτόν ο νόμος του 2009. Τελικά αποτελεί πλέον τακτοποίηση και όχι νομιμοποίηση διότι δίνει την αναστολή κυρώσεων και κατεδάφισης για 30 χρόνια από την ημερομηνία τακτοποίησης. Με κάποιες εξαιρέσεις.
Ήταν, λοιπόν, το 2011 που η τακτοποίηση επιβλήθηκε ως υποχρεωτική για όσους ήθελαν να μεταβιβάσουν ακίνητο ή και δικαιώματα σε αυτό. Προφανώς η οικονομική κρίση είχε ήδη αρχίσει να γίνεται αισθητή και το μέτρο είχε και φοροεισπρακτικό χαρακτήρα. Έρχονται στη μνήμη έντονα τα συναισθήματα από το πάγωμα της αγοράς ακινήτων διότι, δικαιολογημένα λόγω των αυστηρών κυρώσεων, οι μηχανικοί για αρκετές εβδομάδες δεν αναλάμβαναν την έκδοση βεβαιώσεων μηχανικών ώσπου να έχουν τις κατάλληλες διευκρινίσεις για το ποιες είναι οι υποχρεώσεις τους και η διαδικασία ελέγχου.
Παρόλο που η βεβαίωση μηχανικού ταλαιπώρησε και ταλαιπωρεί ακόμη και σήμερα πωλητές και αγοραστές ακινήτων καθώς και όλους του επαγγελματίες που ασχολούνται με μεταβιβάσεις, οφείλουμε να παραδεχτούμε κάτι. Έβαλε τα πράγματα σε τάξη. Σήμερα ένας αγοραστής ξέρει ότι όταν αγοράζει ένα ακίνητο αυτό συνοδεύεται από τη βεβαίωση και ενημερώνεται αναλυτικά για το τι έχει τακτοποιηθεί. Προσωπικά θεωρώ μικρή την πιθανότητα ηθελημένου λάθους από πλευράς μηχανικού. Μάλιστα πλέον πολλοί αγοραστές ζητούν από έναν μηχανικό να ελέγξει το ακίνητο παρόλο που η βεβαίωση παρέχεται από μηχανικό που έχει προσλάβει ο πωλητής.
Ακόμη έχει περιορίσει πάρα πολύ την ανέργεση μίας νέας γενιάς αυθαίρετων κατασκευών και άρα θα διατηρήσει μία αρχιτεκτονική και ισορροπία στο περιβάλλον που ζούμε. Ο νόμος ακόμη έκανε ακόμη ξεκάθαρο ότι αυθαίρετα σε παραλίες, δάση, αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και αναδασωτέες εκτάσεις δεν τακτοποιούνται.
Το κόστος της τακτοποίησης βέβαια δεν είναι αμελητέο, ειδικά στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που ζούμε, αλλά τουλάχιστον και ο πωλητής και ο αγοραστής ξέρουν πλέον ότι δεν θα έχουν προβλήματα στο μέλλον από αυτό που αγοράζουν.
Εδώ ας σημειωθεί ότι ο νόμος που είναι σήμερα σε ισχύ για την τακτοποίηση αυθαίρετων κατασκευών είναι ο 4178 του 2013, ο οποίος αφορά τακτοποίηση ακινήτων που είχαν αυθαιρεσίες ή ήταν ήδη κατασκευασμένα έως τον Ιούλιο του 2011. Ο νόμος αυτός λήγει τον ερχόμενο Οκτώβριο, ενώ βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση ο νόμος που θα τον αντικαταστήσει. Καλό θα είναι να υπάρχει πάντοτε ένας νόμος τακτοποίησης των αυθαίρετων κατασκευών που είχαν ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο του 2011. Πολλοί απλά διότι δεν έχουν όλοι οι συνάνθρωποί μας τη δυνατότητα να καταβάλουν μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 ή οποιονδήποτε Οκτώβριο τα πρόστιμα που απαιτούνται. Όπως και οι Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό και οι οποίοι μπορεί να μην έχουν ενημερωθεί για το τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι κάποια στιγμή όλοι θα θελήσουμε να γράψουμε στα παιδιά μας, να εκμεταλλευτούμε εμπορικά ή να πουλήσουμε κάποιο ακίνητο οπότε είναι μόνο δίκαιο να έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε. Διότι το σπίτι μας δεν είναι απλά μπετά και σίδερα, είναι η εστία μας, το μέρος που νιώθουμε ασφαλείς και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας. Γι’ αυτό και το προστατεύουμε.

Γράφει ο Ανδρέας Μπατάκης

Το προφίλ της κατοικίας που ψάχνουν οι Έλληνες [πίνακες]


Oριακή πτώση σε σχέση με πέρυσι, της τάξης του 1%, καταγράφει πανελλαδική έρευνα για τις ενοικιάσεις κατοικιών. Σημαντικές ωστόσο είναι οι διαφοροποιήσεις σε επιμέρους περιοχές.

Στην έρευνα στην οποία συμμετείχε το δίκτυο της RE/MAX καταγράφονται στοιχεία της τρέχουσας αγοράς σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Στόχος ήταν παράλληλα να προσδιοριστεί το προφίλ του ζητούμενου ακινήτου, τα χαρακτηριστικά του ακινήτου που του προσδίδουν αξία, η τάση της ζήτησης και των τιμών και, τέλος, οι τιμές ενοικίασης (σε € ανά τ.μ.) για επιλεγμένες περιοχές.

Αναλυτικά:

Το προφίλ του δημοφιλέστερου ακινήτου προς ενοικίαση

Το προφίλ του δημοφιλέστερου ακινήτου διαφέρει από περιοχή σε περιοχή, όμως γενικά μπορούμε να πούμε ότι στις περισσότερες περιοχές της χώρας προτιμούνται τα μικρά διαμερίσματα 1-2 υπνοδωματίων, μέχρι 20ετίας ή παλαιότερα αλλά ανακαινισμένα.
Σε περιοχές της Αττικής, όπως π.χ. Νέα Σμύρνη, Χαλάνδρι, Μαρούσι, Αγία Παρασκευή, προτιμούνται διαμερίσματα 2 υπνοδωματίων, γύρω στα 80 τ.μ., κάτω των 20 ετών, σε τιμές 400-500 ευρώ. Στις φθηνές περιοχές, όπως π.χ. Κορυδαλλός και Νίκαια, προτιμούνται επίσης τα διαμερίσματα 2 υπνοδωματίων, σε τιμές κάτω από 350 ευρώ. Τέλος, στις ακριβές περιοχές (Κηφισιά, Νέα Ερυθραία) ζητούνται μεζονέτες/μονοκατοικίες εμβαδού άνω των 150 τ.μ., 15ετίας, σε τιμές 1.000 με 1.200 ευρώ, ενώ στις πλέον ακριβές περιοχές (Παλαιό Ψυχικό, Φιλοθέη, Εκάλη) οι ενοικιαστές ενδιαφέρονται για μονοκατοικίες 250-400 τ.μ. στα 1.500-2.500 ευρώ.
Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη, στο κέντρο και στις περιοχές κοντά στα Πανεπιστήμια, στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται τα διαμερίσματα 1 υπνοδωματίου, σε καλή κατάσταση, ασχέτως ηλικίας, 40-50 τ.μ., σε τιμές 250-300 ευρώ.

Στις ίδιες επίσης περιοχές ζητούνται και διαμερίσματα 2 υπνοδωματίων, 70-80 τ.μ., στα 400 ευρώ. Στις βόρειες & δυτικές συνοικίες (από Συκιές έως Κορδελιό) ζητούνται διαμερίσματα 2 υπνοδωματίων, γύρω στα 80 τ.μ., μέχρι 20ετίας, στα 300 ευρώ. Στις ακριβές περιοχές (Πανόραμα) προτιμούνται οι μεζονέτες, με εμβαδόν περίπου 180 τ.μ., 15ετίας, στα 700 ευρώ.
Στις περιφερειακές μεγάλες πόλεις (Βόλο, Λάρισα, Πάτρα) οι ενοικιαστές αναζητούν κυρίως διαμερίσματα 1 υπνοδωματίου, 40-50 τ.μ., κάτω των 20 ετών, σε τιμές από 180 έως το πολύ 300 ευρώ καθώς και 2 υπνοδωματίων, άνω των 70 τ.μ., κάτω των 20 ετών, μέχρι 350 ευρώ. Σε άλλες πόλεις της περιφέρειας (Λαμία, Καρδίτσα) η προτίμηση στρέφεται κυρίως σε διαμερίσματα 3 υπνοδωματίων, 90-100 τ.μ., μέχρι 20ετίας, στα 300 ευρώ.

Τέλος, στις τουριστικές περιοχές το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε διαμερίσματα 1- 2 υπνοδωματίων ή μεζονέτες 2 υπνοδωματίων, έως 15-20 ετών, 40 ή 70 τ.μ. αντίστοιχα και σε τιμές από 250 ευρώ (στη Σύρο) έως και 700-800 ευρώ (στη Μύκονο).

Οικονομία και άνεση αναζητούν οι ενοικιαστές

Τα χαρακτηριστικά εκείνα που κυριαρχούν στις προτιμήσεις των υποψήφιων ενοικιαστών και προσδίδουν αξία σε ένα ακίνητο προς ενοικίαση σχετίζονται αφενός με την οικονομία και τη συντήρησή του και αφετέρου με παροχές που προσφέρουν καλύτερη ποιότητα ζωής.
Αναλυτικότερα, τα πλέον επιθυμητά χαρακτηριστικά τα οποία σχετίζονται με την οικονομία (θέρμανσης & συντήρησης) και την ασφάλεια είναι:


• η αυτόνομη θέρμανση (προτιμάται το φυσικό αέριο),
• η ενεργειακή απόδοση του κτιρίου και
• η θέση σε ψηλό όροφο

Ακολούθως, αυτά τα οποία σχετίζονται με το «ευ ζην» και την άνεση στην καθημερινότητα των ενοικιαστών είναι:
• η νεαρή ηλικία του ακινήτου ή η ανακαίνιση που έχει γίνει,
• η θέση στάθμευσης και
• η θέα 

Πήρε την ανιούσα η ζήτηση


Σε σχέση με την περσινή χρονιά, η ζήτηση για ενοικίαση αυξήθηκε στις περισσότερες περιοχές, ενώ σε αρκετές παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Η προτίμηση των ενοικιαστών στράφηκε περισσότερο σε μικρότερα σπίτια νεαρής ηλικίας (έως 10-15 ετών).

Στα ίδια περίπου επίπεδα οι τιμές των ενοικίων


Οι τιμές των ενοικίων σε πανελλαδική κλίμακα σημείωσαν οριακή πτώση σε σχέση με πέρυσι, της τάξης του 1%.
Αναλυτικότερα, στην Αττική μειώθηκαν κατά 0,9%, στη Θεσσαλονίκη παρέμειναν αμετάβλητες και μόνο στην περιφέρεια υποχώρησαν κατά 2,2% (με μεγάλες όμως διαφορές από πόλη σε πόλη). Τη μεγαλύτερη πτώση της τάξης του 11% παρουσίασαν οι τιμές στην Πάτρα και την Κέρκυρα, ακολουθούμενες από τη Λαμία με 7%. Στον αντίποδα, αύξηση τιμών κατά 7-8% παρατηρήθηκε στην Καρδίτσα και στον Βόλο. Τέλος, αμετάβλητες παρέμειναν οι τιμές στη Σύρο, τη Μύκονο και την Καβάλα.
Στην Αττική η μεγαλύτερη πτώση μεγέθους 13% παρατηρήθηκε στις ακριβές περιοχές (Εκάλη, Νέο Ψυχικό), ακολουθούμενες από τις δυτικές με μέση πτώση 10% και ορισμένες του κέντρου όπως οι Αμπελόκηποι, όπου η μείωση άγγιξε το 11%. Ωστόσο, γενικότερα για το κέντρο της Αθήνας (με εξαίρεση το Κολωνάκι, όπου παρατηρήθηκε αύξηση 5%) και τα νότια προάστια, οι τιμές παρέμειναν σταθερές.
Στις περισσότερες περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης οι τιμές παρέμειναν αμετάβλητες, με εξαίρεση τον Δήμο Θεσσαλονίκης, όπου σημειώθηκε μικρή άνοδος κατά 3% (τα υψηλότερα ποσοστά της τάξεως του 8% κατεγράφησαν στο ιστορικό κέντρο & στην παλιά παραλία).
Τιμές ενοικίασης κατοικιών στην Αττική (ευρώ/τ.μ.)
Περιοχή 2016
ΑΘΗΝΑ-ΚΕΝΤΡΟ5,0
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ4,0
ΓΚΑΖΙ5,0
ΕΞΑΡΧΕΙΑ4,0
ΙΛΙΣΙΑ5,0
ΚΟΛΩΝΑΚΙ6,8
ΚΟΥΚΑΚΙ4,1
ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ5,7
ΝΕΑΠΟΛΗ5,0
ΧΙΛΤΟΝ5,0
ΒΟΡΕΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ6,0
ΔΙΟΝΥΣΟΣ4,5
ΕΚΑΛΗ7,0
ΨΥΧΙΚΟ ΝEΟ7,0
ΨΥΧΙΚΟ ΠΑΛΙΟ8,5
ΦΙΛΟΘΕΗ7,7
ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ6,0
ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ5,0
ΠΑΠΑΓΟΥ6,0
ΜΑΡΟΥΣΙ5,5
ΧΑΛΑΝΔΡΙ5,8
ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ7,0
ΚΗΦΙΣΙΑ7,0
ΧΟΛΑΡΓΟΣ5,0
ΓΕΡΑΚΑΣ4,5
ΝΟΤΙΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ5,0
ΚΑΛΛΙΘΕΑ4,0
ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ4,0
ΑΛΙΜΟΣ5,5
ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ5,5
ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ4,5
ΓΛΥΦΑΔΑ6,5
ΔΥΤΙΚΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ4,2
ΝΙΚΑΙΑ3,8
ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ4,5
ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ3,0
ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ3,0
ΧΑΪΔΑΡΙ5,3
ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ5,0
ΓΑΛΑΤΣΙ4,2
ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ & ΛΟΙΠΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ5,5
ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ6,0
ΚΑΜΙΝΙΑ4,1
ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙ4,9
ΠΕΙΡΑΙΑΣ5,0
ΚΑΣΤΕΛΑ6,0
ΚΑΛΛΙΠΟΛΗ5,5
ΠΕΙΡΑΪΚΗ6,0
ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ6,0
ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ5,0
  
ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ5,25
Τιμές ενοικίασης κατοικιών στη Θεσσαλονίκη (ευρώ/τ.μ.)
Περιοχή 2016
ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣ5,4
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ7,0
ΑΝΩ ΠΟΛΗ4,4
ΠΑΛΙΑ ΠΑΡΑΛΙΑ13,0
ΝΕΑ ΠΑΡΑΛΙΑ7,4
40 ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ5,8
ΤΡΙΑΝΔΡΙΑ5,6
ΤΟΥΜΠΑ4,6
ΧΑΡΙΛΑΟΥ3,9
ΦΑΛΗΡΟ4,7
ΝΤΕΠΩ5,2
ΒΟΡΕΙΑ 3,5
ΝΕΑΠΟΛΗ3,5
ΣΥΚΙΕΣ3,5
ΜΕΤΕΩΡΑ3,8
ΔΥΤΙΚΑ3,5
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ3,2
ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ3,2
ΕΥΟΣΜΟΣ3,5
ΚΟΡΔΕΛΙΟ3,2
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ3,4
ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟ3,6
ΠΟΛΙΧΝΗ3,5
ΕΥΚΑΡΠΙΑ3,5
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ 5,0
ΚΑΡΑΜΠΟΥΡΝΑΚΙ7,0
ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ6,0
ΒΥΖΑΝΤΙΟ6,5
ΚΗΦΙΣΙΑ5,0
ΠΑΝΟΡΑΜΑ3,8
ΠΥΛΑΙΑ3,9
ΘΕΡΜΗ3,7
  
ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ

Τιμές ενοικίασης κατοικιών στην περιφέρεια  (ευρώ/ τ.μ.)
 Περιοχή 2016
Μεγάλες ΠόλειςΒόλος4,4
Λάρισα4,7
Πάτρα4,0
ΝησιάΚέρκυρα8,0
Σύρος4,5
Μύκονος8,0
Λοιπές πόλειςΚαβάλα2,5
Καρδίτσα4,0
Λαμία3,8
 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
Πηγή :euro2day