Κυριακή 21 Ιουνίου 2020

Το 1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ


Το  1ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ.

Αυτή η ιστορικά πρώτη σειρά σχολείων (τα περίφημα σχολεία τύπου Καλλία) κατασκευάστηκε όντως με τυποποιημένα σχέδια, 407 μεταξύ 1901-1911 και 54 μεταξύ 1911-1914.
Η δωρεά Ανδρέα Συγγρού στην κατασκευή τους ήταν σχεδόν συμβολική, το όνομά του όμως όντως χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση του προγράμματος.

Eυρύτερο απόσπασμα της φωτογραφίας του Φρεντερίκ Μπουασονά του 1920.

Την κάτοψη και την όψη του τύπου αυτού (6θέσιο δημοτικό) από το "Ο Δ. Καλλίας και το Σχολικό Κτίριο" της Μάρως Καρδαμίτση-Αδάμη, ΕΜΠ.
Απεικόνιση google της σημερινής εικόνας του σχολείου.
Πηγή: Καντζος Θεόδωρος, πολιτικός μηχανικός





Παρασκευή 19 Ιουνίου 2020

ΘΕΜΑ: «Παρουσίαση μελέτης Ανάπλασης- Ανάδειξης των Πλατειών Τζαβελαίων – Κεφαλοβρύσου στην Ναύπακτο»




ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ
Email : lepanto.architects@gmail.com
ΝΑΥΠΑΚΤΟΣ 
18-06-2020




                        







                                      ΠΡΟΣ τον Δήμο ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ
                                υπ΄ όψιν   κ. Δημάρχου
                                                                                                            

          ΘΕΜΑ: «Παρουσίαση μελέτης Ανάπλασης- Ανάδειξης των  Πλατειών Τζαβελαίων – Κεφαλοβρύσου στην  Ναύπακτο»

     Ως Αρχιτέκτονες και κάτοικοι της πόλης της Ναυπάκτου θέλουμε και είμαστε θετικοί στα έργα που πραγματοποιούνται για να βελτιώσουν το ιστορικό και μη δομημένο περιβάλλον της πόλης μας. Όπως και οι υπόλοιποι συμπολίτες μας, ενημερωθήκαμε την προηγούμενη Δευτέρα για την πρόταση που αφορά την ανατολική περιοχή της πόλης μας και συγκεκριμένα τις προτεινόμενες παρεμβάσεις στις πλατείες Τζαβελαίων και Κεφαλοβρύσου. Μια ιδιαίτερη περιοχή αφού αφ΄ ενός μεν λειτουργεί ως παραδοσιακός οικισμός και περιοχή συνοδείας του αρχαιολογικού χώρου, αφ’ ετέρου διαθέτει τους περισσότερους κοινόχρηστους χώρους (4 πλατείες) εντός του αστικού ιστού .
Η παρουσίαση της πρότασης αυτής πραγματοποιήθηκε στην συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής.
Το γεγονός αυτό μας δίνει την ευκαιρία να εκφράσουμε τις απόψεις μας για τον τρόπο τήρησης  της διαδικασίας και της πρότασης .
Η συγκεκριμένη πρόταση όπως παρουσιάστηκε στην επιτροπή Διαβούλευσης λειτουργεί αποσπασματικά περιορίζοντας τον χώρο παρέμβασης, ανάπλασης και ανάδειξης σε δύο μόνον πλατείες, πράγμα που αντιτίθεται στους πολεοδομικούς κανόνες .



Βεβαίως δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο αφού μέχρι σήμερα οι παρεμβάσεις στην πόλη ακολουθούν την αποσπασματική πρακτική και μοιραία η εξασφάλιση του αισθητικού και λειτουργικού αποτελέσματος να μην είναι βέλτιστη και άλλες φορές να τίθεται σε αμφισβήτηση. Η μη τήρηση
των κανόνων σε θέματα παρέμβασης στον Δημόσιο χώρο και η πλήρης απουσία μορφολογικών και τυπολογικών στοιχείων (αναζήτηση υλικών τελευταίας στιγμής) και μελέτη εφαρμογής ενίοτε,  δημιουργούν καθυστερήσεις έργου, ανομοιομορφίες  στην πόλη, με κίνδυνο την ολοκληρωτική αλλοίωση του χαρακτήρα της . Πολλά είναι τα παραδείγματα που μπορεί να διακρίνει ο περαστικός, από την “μωσαϊκο-ποίηση” του δαπέδου της πόλης , την ¨σαλαμο-ποίηση¨ του αστικού εξοπλισμού,  την μη συμβατότητα  υλικών, την αισθητική υποβάθμιση λειτουργιών, την μη δυνατότητα πρόσβασης σε ανθρώπους με αναπηρία κλπ.
      Είναι λοιπόν θεμελιώδες τέτοιου είδους παρεμβάσεις στον Δημόσιο χώρο να βασίζονται μόνο στην διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, προκειμένου να παραχθεί βέλτιστο αποτέλεσμα, διαδικασία  που έχει θεσμοθετηθεί από το ΥΠΕΝ ήδη από το 2011 και είναι υποχρεωτική για κάθε αξιόλογο δημόσιο έργο καθώς εγγυάται την αξιοκρατία και το βέλτιστο αισθητικό και λειτουργικό αποτέλεσμα, εξασφαλίζοντας με πολλούς τρόπους το δημόσιο συμφέρον.
Είναι εμφανή τα αποτελέσματα στις πόλεις που έχουν υιοθετήσει και εφαρμόσει  την διαδικασία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού (Τρίκαλα, Χανιά, Θεσσαλονίκη, κ.α.).
Ας μην απορούμε λοιπόν γιατί κάποιες πόλεις ξεχωρίζουν, όσον αφορά τον τρόπο προσέγγισης της βιώσιμης  ανάπτυξή τους, στον Ελλαδικό χώρο και όχι μόνον.
Υπενθυμίζουμε ότι το πλαίσιο αυτό αποτελεί την μόνιμη θέση του Συλλόγου μας του ΣΑΔΑΣ και του ΤΕΕ προς αναθέτουσες αρχές για τα έργα αυτού του είδους που εκτελούνται σήμερα σε ολόκληρη τη χώρα.
Η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι η διασφάλιση του ποιοτικού περιβάλλοντος εξασφαλίζεται, για τον κάθε πολίτη και το κοινωνικό σύνολο, μέσω του άρτιου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Βεβαίως είναι απορίας άξιον και παράλληλα δημιουργεί σκέψεις την στιγμή που το Πράσινο Ταμείο χρηματοδοτεί την Διεξαγωγή Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών με απόφασή του (ΔΣ 161.2/2019)  η επιλογή προκήρυξης των, που θα έπρεπε να είναι μονόδρομος, αποκλείεται.

Ο σκοπός λοιπόν της συγκεκριμένης παρέμβασης θα πρέπει να έχει ως στόχο την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής με την ενοποίηση των  πλατειών και των λοιπών κοιν/στων χώρων λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τα ιστορικά, πολιτιστικά στοιχεία έτσι ώστε  να καταστεί η ευρύτερη περιοχή  ένα ζωντανό, βιώσιμο και ελκυστικό περιβάλλον δραστηριοτήτων κάθε ηλικίας καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου τόσο για τους μόνιμους κατοίκους κάθε ηλικίας όσο και για τους επισκέπτες.


Γενικότερα, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να συνάδουν και να σέβονται την αρχιτεκτονική ταυτότητα της περιοχής, να διαθέτουν ευελιξία σχεδιασμού, να προστατεύουν και να αναδεικνύουν το πράσινο, και τα χαρακτηριστικά του τόπου.
Σαν σύλλογος είμαστε ευαισθητοποιημένοι όσον αφορά τις αστικές παρεμβάσεις και αναπλάσεις στην πόλη αποδεικνύοντας το έμπρακτα. Με γνώμονα την διασφάλιση του θεσμού των αρχιτεκτονικών  διαγωνισμών και την νομιμότητα είμαστε ανοιχτοί σε κάθε συζήτηση που θα έχει ως στόχο την αναβάθμιση της πόλης μας και την πολιτιστική της υπεραξία .




     Ο πρόεδρος                                                   Ο   Γραμματέας                                                                         


   Βασίλειος Μπαρπαγιάννης                                Αλέξανδρος Σούκος                                                             


Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

Αυθαίρετα: Συμφέρει τώρα η δήλωση ή μετά; Τι θα γίνει με την 4μηνη παράταση


Τα πρόστιμα με παραδείγματα
 Η επιστροφή στην κανονικότητα, σημαίνει και επιστροφή στις υποχρεώσεις, με τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να μετρούν αντίστροφα προκειμένου να «σώσουν» τις περιουσίες τους. Αν και το υπουργείο Περιβάλλοντος, αναμένεται να δώσει πίστωση χρόνου και συγκεκριμένα διάρκειας τεσσάρων μηνών όπως έχει ήδη γράψει το economix.gr οι πολίτες καλούνται να εκμεταλλευτούν τα διαθέσιμα εργαλεία ώστε να διασφαλίσουν με τα λιγότερα δυνατά πρόστιμα τις κατοικίες τους.
 Όπως εξηγεί στο economix.gr ο πρόεδρος των Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών Μιχάλης Καλογιαννάκης, «αν υποθέσουμε ότι ένας ιδιοκτήτης έχει αυθαιρεσίες σε σπίτι στην Ραφήνα, το οποίο είναι εντός σχεδίου, με οικοδομική άδεια, κύρια κατοικία και είναι κατασκευής μεταξύ 1993 -2003, θα καταβάλλει τώρα το ποσό των 1.800 ευρώ. Αν για τους δικούς του λόγους επιλέξει να αφήσει την προθεσμία να εκπνεύσει, το πρόστιμο θα… ανέβει το πρώτο έτος στα 2.400 ευρώ ενώ σταδιακά στα 5 χρόνια θα κληθεί να πληρώσει 2.900».
Βέβαια, άλλοι πολίτες θα κληθούν να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Για παράδειγμα, ένας ιδιοκτήτης αυθαιρέτου στο Χαλκούτσι, το οποίο είναι εκτός σχεδίου και δεν έχει οικοδομική άδεια, είναι άλλη κατοικία και κατασκευάστηκε μεταξύ του 2004 – 2011, αν μπει τώρα στην ρύθμιση θα πληρώσει 7.605 ευρώ. Ωστόσο, αν επιλέξει να μπει μετά την λήξη της προθεσμίας (με τα σημερινά δεδομένα 30 Ιουνίου, με την παράταση 31 Οκτωβρίου), το πρώτο έτος θα καταβάλλει 10.140 ευρώ – ποσό που σταδιακά θα αυξάνεται ενώ θα φτάσει το τελευταίο  έτος στα 12.253 ευρώ.
Η 4μηνη παράταση (η κλεψύδρα μετρά από 30 Ιουνίου) που θα δώσει το ΥΠΕΝ, αφορά όσους έχουν αυθαίρετα κατηγορίας 1 – 4 και μπορούν να τακτοποιηθούν με τις υπάρχουσες ευνοϊκές διατάξεις του 4495/17, ενώ θα δοθεί και μια τελευταία ευκαιρία για εκείνους που ανήκουν στην 5η κατηγορία ώστε να μπουν στην ρύθμιση έως τις 31/10/2020. Συγκεκριμένα, οι πολύ σοβαρές αυθαιρεσίες αφορούν σε υπέρβαση τουλάχιστον κατά 40% στην κάλυψη και στη δόμηση ή  καθ ‘ύψος πάνω από 20%. Για αυτούς μάλιστα, η ημερομηνία είναι καταληκτική ενώ αμέσως μετά θα αναλάβουν οι ελεγκτές δόμησης και οι μπουλντόζες όπως έχει διαμηνύσει το υπουργείο.
Για τις τέσσερις πρώτες κατηγορίες αυθαιρέτων που δεν θα κάνουν υπαγωγή του ακινήτου τους τόσο στον ισχύοντα νόμο, όσο και στην ρύθμιση που έφερε το υπουργείο Περιβάλλοντος, θα έρθουν αντιμέτωποι έως και 40% προσαύξηση του προστίμου όταν θα πέσει η αυλαία υπαγωγής των αυθαιρέτων η οποία θα γίνει μέσω της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, το 2025.
Ειδικότερα, οι πολίτες θα έχουν αύξηση του προστίμου κατά 20% την πρώτη χρονιά και για κάθε επόμενη, θα επιβαρύνονται με επιπλέον 5%.
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, η τακτοποίηση θεωρείται ολοκληρωμένη μόνον όταν ο ιδιοκτήτης του ακινήτου έχει ολοκληρώσει την Ηλεκτρονική Ταυτότητα της ιδιοκτησίας του, δηλαδή η μη έκδοση της, θα ισοδυναμεί με μη τακτοποίηση της αυθαιρεσίας. Επομένως, για την μεταβίβαση του ακινήτου του, προϋπόθεση η τακτοποίηση και η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.
Τι θα κερδίσουν όμως όσοι μπουν σε ρύθμιση μέχρι τέλος Οκτωβρίου;
– 100 δόσεις για την εξόφληση των προστίμων.
– Μείωση 20% σε όσους πληρώσουν εφάπαξ το πρόστιμο.
– Μείωση 10% σε όσους καταβάλουν το 30% του προστίμου.
– Δόσεις με 50 ευρώ το μήνα.
– Παράταση επιπλέον δύο ετών στην τακτοποίηση αυθαίρετων σε όσους αδυνατούν οικονομικά να πληρώσουν τα πρόστιμα.
– Μειωμένα παράβολα.
– Δυνατότητα  νομιμοποίησης  αυθαιρέτου σε εξ αδιαιρέτου οικόπεδο  χωρίς τη συμφωνία όλων των συνιδιοκτητών.
– Νομιμοποίηση στα αυθαίρετα που ανεγέρθηκαν μεταξύ 1955 και 1975  με την καταβολή παραβόλου 250 ευρώ χωρίς την πληρωμή προστίμου.
– Πληρωμή του 15% του προστίμου για τα αυθαίρετα που έχουν κτιστεί από το 1975 έως το 1982.
– Πληρωμή του 60% του προστίμου  για τα αυθαίρετα που έχουν κτιστεί από την 1/1/1983 έως την 1/1/1993.
– Πληρωμή του 80% του προστίμου για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από την 1/1/1993 έως την 31/12/2003.
– Επιπλέον μείωση σε όσους έχουν  μία και μοναδική κατοικία.
Υπενθυμίζεται πως τα αυθαίρετα προ του 1955 δεν θεωρούνται αυθαίρετα, δεν τους επιβάλλονται πρόστιμα νομιμοποίησης και επιτρέπεται η μεταβίβασή τους. Το ίδιο ισχύει και για παλαιά αυθαίρετα που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση με τους αντίστοιχους νόμους του 1977, του 1983, του 1985 και του 2005. Τα αυθαίρετα 1955-1975 νομιμοποιούνται με την καταβολή παραβόλου 250 ευρώ, χωρίς την πληρωμή προστίμου. Τα αυθαίρετα 1975-1982 νομιμοποιούνται με την πληρωμή παραβόλου και του 15% του προστίμου.
Τα αυθαίρετα από 1ης.1.1983 έως 1η.1.1993 νομιμοποιούνται με την πληρωμή παραβόλου και του 60% του προστίμου, ενώ για αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετη αλλαγή χρήσης από 1ης.1.1993 έως 31.12.2003 καταβάλλεται ποσοστό 80% του ενιαίου ειδικού προστίμου. Από 1η.1.2004 έως 28.7.2011 καταβάλλεται το παράβολο και το 100% του προστίμου.
Συντάκτης:
Πηγή φωτογραφίας :unique-ermes.com.cy
ΠΗΓΉ ECONOMIX.GR