Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΜΙΤΖΑΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΤΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟ SITE www.greekarchitects.com


4 Μάιος, 2011

Ρυθμιστικό Σχέδιο Πάτρας

Αλλάζοντας φυσιογνωμία(;)
Του Νικόλα Μιτζάλη

Ολοκληρώνοντας μάλλον καθυστερημένα, αφού έχει εκδοθεί εδώ και τρεις μήνες, την ανάγνωση του συλλογικού εκδοτικού εγχειρήματος «Κομπρεσέρ» διαπίστωσα ότι μου είχε αποτυπωθεί η τελευταία φράση της σελίδας 54 την οποία και βρίσκω εξαιρετικά επίκαιρη: «Κάπως έτσι, στο όριο υπαρκτού και φανταστικού, διαύγειας και μέθης, τα ίχνη αποτυπώνονται, η γοητεία και το μυστήριο της αστικότητας αποκαλύπτονται και η κυκλική ροή με ενδιάμεσα κατώφλια συνεχίζεται αενάως». Το κείμενο των συγγραφέων βασιζόταν στην προσέγγιση του Christian Schulz και στην τριπλή υπόσταση της αστικής εμπειρίας: Την πρακτική, τη θεωρητική και την ποιητική με ιδιαίτερη έμφαση στην τελευταία. Η πρώτη, πεδίο σχέσεων εξουσίας και μηχανισμών ελέγχου μπορεί να καθοριστεί εντόνως από το σχεδιασμό ο οποίος επηρεάζει σε ένα βαθμό και τις υπόλοιπες δύο. Ο τελευταίος, εμπεριέχει αντιφάσεις και αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα και πολλές φορές νομιμοποιεί ανισότητες και κοινωνικές διαφοροποιήσεις ενώ η εφαρμογή του συνήθως στην Ελλάδα καθυστερεί τόσο ώστε να ακυρώνεται από τις εξελίξεις.

Ένας τέτοιος μηχανισμός ελέγχου, χρήσιμος για την πολεοδομία και τη χωροταξία, είναι το ρυθμιστικό σχέδιο το οποίο σύμφωνα με τον ν.2508/1997[1], «Βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη των πόλεων και οικισμών της χώρας και άλλες διατάξεις»(ΦΕΚ 124Α'/13-6-97) αποτελεί ένα επιτελικό στρατηγικό πλάνο χάραξης χωρικών πολιτικών με συγκεκριμένα κοινωνικά, οικονομικά και αναπτυξιακά πλαίσια που εντάσσεται σε ένα ενιαίο πλαίσιο με ιεραρχημένους στόχους (κυρίως αναπτυξιακούς, περιβαλλοντικούς και οικιστικούς) υλοποιήσιμους σε ένα συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα.

Σήμερα βρισκόμαστε στην τελευταία φάση διαβούλευσης των ρυθμιστικών σχεδίων και προγραμμάτων προστασίας του περιβάλλοντος για τους σημαντικότερους αστικούς πόλους της χώρας.

Θα επιμείνω στο ρυθμιστικό της Πάτρας, (44357/25.10.2005 απόφ.) όχι μόνο γιατί η πόλη βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή στην ιστορική πορεία της αμφιλεγόμενης φυσιογνωμίας της[2] αλλά και γιατί βιώνει μια μεγάλη αντίφαση που περιορίζει την ποιητική της υπόσταση: Αν και η τρίτη μεγαλύτερη παράκτια πόλη της χώρας στερείται την λιμενική της ζώνη που παραμένει περιφραγμένη και μονολειτουργική δημιουργώντας ένα φράγμα για την κοινωνική ζωή η οποία διοχετεύεται σε ένα επιβαρυμένο ιστορικό κέντρο.

Το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Πάτρας, από κοινού με τα υπόλοιπα των προαναφερθεισών πόλεων, προσπαθεί να προσεγγίσει με κανονιστικό τρόπο τον χώρο στοχεύοντας σε τρία σημεία:
-τη διεκδίκηση ενός εξωστρεφούς ανταγωνιστικού ρόλου στο ευρωπαϊκό αστικό σύστημα με έμφαση στις νέες υποδομές, στη νέα τεχνολογία και στον εξειδικευμένο τουρισμό
-τη βιώσιμη ανάπτυξη (που σημαίνει ισορροπία τριών πυλώνων: περιβάλλοντος - κοινωνίας - οικονομίας σύμφωνα με την αρμόδια υπουργό)
-τη ρύθμιση της αστικής ανάπτυξης και της δομής των πόλεων (που σημαίνει πέραν των άλλων και φραγμό στις αλόγιστες επεκτάσεις των πόλεων και στην άναρχη χρήση της γης, πάντα σύμφωνα με τα λεγόμενα της υπουργού Περιβάλλοντος)[3]
Φυσικά η στόχευση αυτή δεν είναι ασύνδετη με το εθνικό πρότυπο αστικής ανάπτυξης, το ΕΧΣ και τις κύριες επιλογές του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΣΑΚΧ, 1999) καθώς και με ευρωπαϊκά προγραμματικά κείμενα χωρικής ανάπτυξης (βλ.ESPON, Ευρώπη 2000+).

Στην κάθε πόλη οι παραπάνω στόχοι εξειδικεύονται με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής και τουλάχιστον στην Πάτρα φαίνεται να διαμορφώνονται συμπλέοντας με υφιστάμενα διαρθρωτικά και συγκυριακά  προβλήματα και παράλληλες μελέτες όπως την Αναθεώρηση και Επέκταση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή τις κατευθύνσεις του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (Π.Π.Χ.Σ.Α.Α) που εμφανίζονται συμβατές μεταξύ τους σε σχέση με τη βασική φιλοσοφία προσέγγισης[4] και με τις άνω κεντρικές, επιλογές αν και υπάρχουν κάποιες αντιφάσεις και ασυμβατότητες[5].

Τα θετικά του ΡΣΠ τα οποία επικροτεί και το ΤΕΕ είναι άκρως σημαντικά:
1) Προώθηση της πολυκεντρικότητας και πρόταση δημιουργίας δεύτερου πόλου ανάπτυξης στα νότια της πόλης από την Πειραϊκή Πατραϊκή μέχρι την Πιρέλλι σε συνδυασμό με την ενιαία ανάπλαση του μετώπου της ακτής Δυμαίων
2) Περιορισμός των αστικών επεκτάσεων μόνο σε οργανωμένους υποδοχείς και αποθάρρυνση της εκτός σχεδίου δόμησης, προστατεύοντας τον υπάρχον γεωργικό χώρο.
3) Αναβάθμιση του θαλάσσιου μετώπου, προστασία όλων των αδόμητων θυλάκων του και απόδοση του στην πόλη σε συνδυασμό με την μεταφορά του λιμανιού στη νέα θέση με μεικτές χρήσεις(εμπορικές και επιβατικές) και αποσυμφόρηση των ΚΤΕΛ με μεταφορά τους εκτός του κέντρου
4) Εξυγίανση και ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, με πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, και αύξηση των κοινόχρηστων ελεύθερων χώρων
5) Ισχυροποίηση της εξειδίκευσης στις νέες τεχνολογίες με εστίες το Πανεπιστήμιο και το Τεχνολογικό Πάρκο
Τα παραπάνω, συνδυαζόμενα με την εν εξελίξει αναβάθμιση των μεταφορικών υποδομών (νέο λιμάνι, ΠΑΘΕ, Δυτικός Σιδηροδρομικός άξονας υψηλών ταχυτήτων, αεροδρόμιο Αράξου, διαγώνιος οδικός άξονας), δίνουν ενθαρρυντικά σημάδια ότι η Πάτρα ίσως να μπορέσει να αλλάξει φυσιογνωμία, να βελτιώσει και -γιατί όχι- να απαλλαγεί από χρονίζουσες παθογένειες και να ενισχύσει την παρουσία της τόσο στον εθνικό όσο και τον ευρωπαϊκό χώρο.

Για να μην παραμείνουν όμως στο επίπεδο των προθέσεων ή να αφεθούν στις διαβρωτικές δυνάμεις της αγοράς χρειάζεται ένας οριζόντιος συντονισμός[6] και μια παράλληλη συνεπής εφαρμογή. π.χ. δεν πρέπει να ισχύσουν οι παρεκκλίσεις των όρων και περιορισμών δόμησης για τις περιοχές εκτός σχεδίου ή να απαξιωθούν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων εάν θέλουμε να συμπλεύσουμε με τις επιταγές της αειφόρου ανάπτυξης[7]. Επιπλέον, η χρηματοδότηση δεν πρέπει να επηρεαστεί από την διεθνή οικονομική κρίση και να επιτραπεί ο εκφυλισμός του προγραμματικού σχεδιασμού με υπερβολικά ελαστικές πολιτικές (ούτε βέβαια και το αντίθετο με άκαμπτες κυβερνητικές επιλογές ερήμην των εμπλεκόμενων φορέων και των κατοίκων)[8]. Και βέβαια θα πρέπει να διεκδικηθούν και να αξιοποιηθούν οι επιδοτήσεις του ΕΣΠΑ όπως και εκείνες του «πράσινου ταμείου»[9] και άλλων πηγών (για να μην τρέχουμε αργότερα σε επίδοξους μεσσίες-ιδιώτες)

Το πιο σημαντικό όμως νομίζω ότι είναι το ότι όλα αυτά πρέπει γίνουν πράξη τηρώντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα κάτι που είναι εξαιρετικά κρίσιμο στον σχεδιασμό (λ.χ. στην πρόσφατη παρουσίαση του ΡΣ της Θεσσαλονίκης δεν αναφέρθηκε χρονικός ορίζοντας υλοποίησης).

Η κεντρική διοίκηση και κατ' επέκταση η νέα διακυβέρνηση έχει μπροστά της όχι «άλλο ένα μεγάλο στοίχημα να κερδίσει», όπως συνήθως ακούγεται, αλλά μια υποχρέωση προς τους πολίτες της που πρέπει να τηρηθεί. Μένει να αποδειχθεί εάν θα καταφέρει να υπερβεί τους γνωστούς εντυπωσιασμούς και τα ευχολόγια και οδηγήσει την Πάτρα και τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας σε μια αλλαγή φυσιογνωμίας με σεβασμό για το ιστορικό τους παρελθόν και με επίγνωση για τη μελλοντική τους βιώσιμη ανάπτυξη.

mitzalis.2011.05.01.jpg
Εικόνα: Υπερτοπικές χρήσεις γης, ΖΕΑ και αστικά κέντρα για την Πάτρα σύμφωνα με το ΓΠΣ. Πηγή ΤΕΕ/ΔΕ. Σημειώνεται η παρουσία του Β αστικού πόλου (επιχειρησιακού κέντρου) και του Γ (γραμμικό υπερτοπικό κέντρο) στη νότια πλευρά της πόλης καθώς και η επέκταση του ΒΙΟΠΑ Γλαύκου στα πλαίσια της πολυκεντρικότητας.
Νικόλας Μιτζάλης, δρ.αρχιτεκτονικής ΕΜΠ 

Υποσημειώσεις[1] Ο οικιστικός αυτός νόμος έρχεται να αντικαταστήσει τον ν.1337/83, τροποποιώντας τον προς μια πιο βιώσιμη αναπτυξιακή διαδικασία ευρύτερων περιοχών και διευρύνοντας τον χωρίς ριζοσπαστικές αλλαγές. Συγκεκριμένα το θεσμικό πλαίσιο που διαμόρφωνε ο ν.1337/83 αφορούσε κυρίως επεκτάσεις σχεδίων πόλεων εντάσσοντας, ή αλλιώς νομιμοποιώντας, αυθαίρετους οικισμούς ενώ παράλληλα έθετε τις βάσεις για μια περαιτέρω εξειδίκευση του ΓΠΣ με τις δύο φάσεις πολεοδομικού σχεδιασμού. Επίσης εισάγει το ρυθμιστικό σχέδιο το ΓΠΣ και το ΣΧΟΑΠ στην πρώτη φάση ενώ αφήνει την δεύτερη ως έχει.
[2] Η Πάτρα μεταπολεμικά θυσίασε την νεοκλασική εικόνα που είχε χτίσει στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού στο βωμό της ταχύρυθμης και πρόχειρης ανοικοδόμησης, ενώ από την δεκαετία του '80 με την έντονη αποβιομηχάνιση (που ολοκληρώθηκε τη δεκαετία του '90) μετατράπηκε από βιομηχανική και βιοτεχνική πόλη σε ένα ιδιόρρυθμο αστικό κέντρο παροχής υπηρεσιών. Σήμερα η πόλη διαχέεται σε μια μεγάλη έκταση και παράλληλα διαθέτει ένα πυκνοδομημένο κέντρο με σημαντικό έλλειμμα πρασίνου.
[3] Ομιλία της Τ.Μπιρμπίλη στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής τον Δεκέμβρη του 2010.http://www.econews.gr/2010/12/02/news-birbili-rythmistika-sxedia-polewn/
[4] Όπως το πολυκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης, η προοπτική αναδιάρθρωσης των παραγωγικών τομέων, η διάρθρωση του οικιστικού δικτύου με βάση την βιωσιμότητα και την οικονομική και κοινωνική συνοχή καθώς και η αξιοποίηση των εκάστοτε πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής με έμφαση στην εξειδίκευση συγκεκριμένων κλάδων.
[5] Το τμήμα Δυτικής Ελλάδος του ΤΕΕ τον Μάιο του 2010 στις θέσεις του για το ΡΣΠ εστίασε αναλυτικά σε αυτές τις αντιφάσεις από τις οποίες θα ξεχωρίσω: 1)Την περιοχή πίσω από το Έλος της Αγυιάς. Το ΓΠΣ την προορίζει ως ΖΕΑ για τουριστικές εγκαταστάσεις ενώ το ΡΣΠ ως παραθαλάσσιο προστατευόμενο θύλακα, 2) Την ζώνη προστασίας του Παναχαϊκού όρους και 3) Τον προτεινόμενο υποδοχέα βιοτεχνίας-χονδρεμπορίου στον κόμβο του Γλαύκου και το πολεοδομικό εργαλείο θεσμοθέτησής του. Αντιφάσεις που πιστεύω ότι μπορεί να επιλυθούν με την απαραίτητη συναίνεση κάτι που αντιθέτως είναι πολύ δύσκολο να γίνει με σημαντικές ασυμβατότητες που δημιουργούνται λ.χ. με το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Δυτικής Ελλάδος, το οποίο χρήζει αναθεώρησης και τα ΣΧΟΟΑΠ περιφερειακών δήμων (Αντιρρίου, Ναυπάκτου, Ρίου) που προηγούνται χρονικά. Εδώ υπογραμμίζω και την επιτακτική ανάγκη αναθεώρησης των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης έτσι ώστε να υπάρξει μια συνάφεια με τα ΡΣ και τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη.
[6]Ε.Ανδρικοπούλου, Γ.Καυκαλάς, (2000), Ο νέος Ευρωπαϊκός ΧώροςΗ διεύρυνση και η γεωγραφία της ευρωπαϊκής ανάπτυξης,Θεμέλιο.
[7]Η αειφορία δίνει μεν έμφαση στην αλληλεξάρτηση φυσικού περιβάλλοντος, κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων, δεν μπορεί όμως οι τελευταίες να αναπτύσσονται εις βάρος του πρώτου.
[8]Βλ. ΕΜΠ, Τομέας Πολεοδομίας & Χωροταξίας, Επιστημονική Ημερίδα: «Χωρική Ανάπτυξη, Χωρικές Πολιτικές», 22/3/2010,http://www.sepox.gr
[9] Η μετεξέλιξη του ΕΤΕΡΠΣ, του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων που υποτίθεται ότι θα συλλέγει τα πρόστιμα από τα αυθαίρετα για να τα διοχετεύσει σε πολεοδομικές αποκαταστάσεις

H άποψη του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας για το ρυθμιστικό σχέδιο της Πάτρας


ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Περιφερειακό Τμήμα Νομού Αιτωλοακαρνανίας
ΑΓΡΙΝΙΟ 23-12-2009
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΤΟΥ TEE Ν. ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΑΤΡΑΣ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Παρουσιάστηκε πρόσφατα η Β΄ φάση της μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας, στην οποία το ΤΕΕ Ν. Αιτωλοακαρνανίας  δεν κλήθηκε να παραστεί.
Παράλληλα δεν υπήρξε ενημέρωση για την παρουσίαση, ούτε στους υπόλοιπους φορείς, Επιμελητήριο και Νομαρχία του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.
Καθώς το Σχέδιο στηρίζεται στο ρόλο που θα παίξει το νέο Λιμάνι της Πάτρας, η Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, αλλά και στο βαθμό ενσωμάτωσης της παραγωγής γνώσης και καινοτομίας στην ευρύτερη περιοχή, μέσα από τις πανεπιστημιακές και επιστημονικές/ ερευνητικές υποδομές, ερευνητικά και επιστημονικά Πάρκα κ.λ.π., διαφαίνεται και η «λογική» και το μέγεθος του προβλήματος.
Η ίδια η μελέτη του ρυθμιστικού σχεδίου της Πάτρας και των όμορων δήμων, θέτει το πρόβλημα της συμβατότητας. Οι μελλοντικές δράσεις δεν πρέπει να γίνουν αποσπασματικά, καθώς αυτό θα απαξίωνε παλιότερα ή νεότερα σχέδια, όπως το  ΓΠΣ Πάτρας, το υπο κατάρτιση ΓΠΣ Ναυπάκτου, το ΣΧΟOΑΠ Αντιρρίου και  άλλων μελετών.
Το πρόβλημα εντείνεται καθώς αναμένονται οι εξαγγελίες του Υπουργείου Εσωτερικών για τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΙΙ , και του ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας για το ΕΣΠΑ και τον νέο περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό, για την αιρετή πλέον περιφερειακή αυτοδιοίκηση.
Συνολικά, τόσο στο Ρυθμιστικό Πάτρας, όσο και στις τελευταίες χωροταξικές παρεμβάσεις στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, δεν λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η διακριτή ανθρωπογεωγραφία και το τοπικό ανθρώπινο δυναμικό του Νομού Αιτωλοακαρνανίας

Στο πλαίσιο αυτό,  οι αναφορές του Ρυθμιστικού σχεδίου Πάτρας στη Ναύπακτο/ Αντίρριο,  αποκτούν άλλες χωροταξικές, αναπτυξιακές διαστάσεις και προοπτικές, ενώ τα πιθανά προβλήματα πρέπει να αναζητηθούν στα εξής θέματα:
1.                             Δεν διαφαίνεται εκ μέρους του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Πάτρας η ισχυρή πρόθεση επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής στη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο, με τη βελτίωση της λειτουργικής σύνδεσης του πόλου της Πάτρας με το Αντίρριο και την Ναύπακτο, αλλά και με τις ακτές της Στερεάς Ελλάδας, ιδιαίτερα στο διαγώνιο άξονα Ναύπακτος- Ιτέα- Δελφοί.
2.                             Στα σενάρια της μελέτης, γίνεται αναφορά στην ανάπτυξη του αστικού τουρισμού στην περιοχή της Πάτρας και της Ναυπάκτου- Αντιρρίου, σε συνδυασμό με την ανάδειξη των αστικών ιστών, των αρχιτεκτονικών συνόλων και των πολιτισμικών στοιχείων των περιοχών και συνολικά τη βελτίωση της εικόνας των τριών αστικών συνόλων, που αντιμετωπίζονται σαν σύνολο. Στην περίπτωση αυτή, η πρόταση έρχεται σε αντίθεση με τις μελλοντικές αναπτυξιακές προτάσεις των δύο ΟΤΑ αλλά και της Νομαρχίας του Νομού Αιτωλοακαρνανίας που στοχεύουν στην αυτόνομη, βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής τους.
3.                             Σε μια υποσημείωση επίσης, αναφέρεται πως ήδη η Ναύπακτος και το Αντίρριο πιέζονται για οικιστικές χρήσεις πρώτης και δεύτερης κατοικίας εκ μέρους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Πάτρας.
4.                             Στο προτεινόμενο Ρυθμιστικό Πάτρας, δεν γίνονται εμφανή, ούτε καν αναφορά, ο ρόλος και οι αναπτυξιακές προοπτικές του Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας ( Αγρινίου)  και του ΤΕΙ Μεσολογγίου- Ναυπάκτου. Τα ανώτατα αυτά ιδρύματα του Νομού Αιτωλοακαρνανίας μπορεί να παρουσιάσουν αντίστοιχο ενδιαφέρον με το Πανεπιστήμιο Πάτρας για τη δημιουργία Επιστημονικού Πάρκου στο Αντίρριο- Ναύπακτο, με διαφορετικές αναπτυξιακές λειτουργίες από τις προτεινόμενες, μέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο Πράσινης Ανάπτυξης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
5.                             Στο Ρυθμιστικό Πάτρας, αντίθετα, διαφαίνεται η πρόθεση ώστε η περιοχή του Αντιρρίου-Ναυπάκτου να προορίζεται για τουρισμό-αναψυχή και παραθερισμό της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας, ενώ η περιοχή στο Ρίο  θα εξειδικευθεί στις δράσεις έρευνας, καινοτομίας, πανεπιστημίου κλπ ( δίχως μια παρόμοια επέκταση να γίνει σε σχέση με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας και το ΤΕΙ στη Ναύπακτο).
6.                             Υπάρχει επίσης ο προβληματισμός για τις λατομικές ζώνες και τα ΧΥΤΑ, που βρίσκονται στην περιοχή της Ναυπάκτου και θα επιβαρυνθούν σημαντικά από το πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας. Συγκεκριμένα στο κεφάλαιο Β2.2.4.3. τονίζεται η ανάγκη των ΧΥΤΑ Ναυπάκτου και Δ. Ωλένης να καλύπτουν τις συνολικές ανάγκες της περιοχής μελέτης του Ρυθμιστικού Σχέδιου. Αυτό θα επιβαρύνει πολλαπλασιαστικά την όποια επιβάρυνση του χώρου των ΧΥΤΑ Ναυπάκτου-Αντιρρίου ως επίσης και τον κυκλοφοριακό φόρτο της περιοχής.
7.                             Στους στόχους του Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας είναι η βελτίωση των προϋποθέσεων αξιοποίησης των πόρων του χωρικού συστήματος και του ανθρώπινου δυναμικού για την ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής κ.λ.π. Όμως στο κεφάλαιο Β 1.3.2.1. ρητά αναφέρεται ότι δεν προβλέπεται αύξηση της απασχόλησης στον πρωτογενή τομέα. Στους στόχους της χωροταξικής διάρθρωσης και οργάνωσης εκφράζεται η ευχή ότι εφ όσον υπάρξει αντιστροφή του Αθηνοκεντρικού προτύπου ανάπτυξης της χώρας με παρεμβάσεις εθνικής κλίμακας όπως περιγράφονται στο Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο της χώρας υιοθετείται η αισιόδοξη παραδοχή ότι σε ένα μεγάλο μέρος τους θα ικανοποιηθούν οι στόχοι της μετατροπής της Πάτρας σε ένα πραγματικό μητροπολιτικό κέντρο. Όμως το Γενικό Χωροταξικό Σχέδιο της Χώρας δεν έλαβε υπ΄όψιν του τις κατευθύνσεις του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδίου. Εν πάσει περιπτώσει όλα όσα προτείνονται να γίνουν πρέπει σύμφωνα με το προτεινόμενο Ρυθμιστικό Σχέδιο να οδηγούν στην δημιουργία Μητροπολιτικού κέντρου σε μια κατ΄ευχήν πολυκεντρική ανάπτυξη του εθνικού χώρου. Και τούτο είναι το στρατηγικό σχέδιο για την πόλη της Πάτρας.
Και στην Α΄ φάση εκ μέρους του Τ.Ε.Ε. Τμήμα Αιτωλοακαρνανίας είχε τονιστεί η δυσαρμονία των στόχων του Περιφερειακού Σχεδίου  που ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε σε Π.Δ. το 2003, εν σχέσει με τους στόχους που περιγράφονται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Πάτρας.
Η αναφορά στην επίδραση του Δυτικού Άξονα , τις προϋποθέσεις ανάπτυξης και λόγω ολοκλήρωσης της Εγνατίας στα κέντρα Ιωαννίνων και Πάτρας ως κύριους πόλους ανάπτυξης χωρίς να γίνουν οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στον Διοικητικό Σχεδιασμό της Χώρας, δεν παρέχουν καμμία εγγύηση για πολυκεντρική ανάπτυξη. Χωρίς σύνδεση του μοντέλου ανάπτυξης βάσει του περιφερειακού Σχεδιασμού, τίποτε δεν προδικάζει το κατ΄ευχήν αποτέλεσμα. Το προτεινόμενο Ρυθμιστικό Σχέδιο τουλάχιστον όσον αφορά την περιοχή Ναυπάκτου-Αντιρρίου είναι τελείως ξεκομμένο απ΄αυτές τις παραμέτρους.
8. Στον τριτογενή τομέα οπωσδήποτε πρέπει να γίνουν αποδεκτά τα προτεινόμενα μέτρα και δράσεις που περιέχονται στο ΓΠΣ Ναυπάκτου και στο ΣΧΟΟΑΠ Αντιρρίου αν και μετά τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ θα προκύψει η ανάγκη ως ενιαίος αυτοδιοικητικός χώρος να ρυθμίσει συνολικά τις προτάσεις και δράσεις του. Πρέπει δε να τονισθεί ότι υπάρχει η περίπτωση αν όχι η βεβαιότητα με τις ενοποιήσεις των Δήμων να προκύψει συνολικά Ενιαίος Δήμος Ναυπακτίας όπου πλέον τα δεδομένα να δημιουργούν άλλες ευρύτερες δράσεις και προτάσεις οργάνωσής του.
9.  Σίγουρα οι προτεινόμενες δράσεις για την Ναύπακτο και το Αντίρριο με έμφαση στον αστικό συνεδριακό τουρισμό και κέντρο θαλάσσιου τουρισμού με κυρίαρχο την εταιρεία του Δήμου Αντιρρίου είναι ομολογουμένως ανάγκη κατεύθυνσης. Όμως δεν πρέπει να υπάρξει δέσμευση των υπηρεσιών των εγκαταστάσεων αυτών έξω από το ΣΧΟΟΑΠ Αντιρρίου και ΓΠΣ Ναυπάκτου.
10. Οι βασικές κατευθύνσεις για την πόλη της Ναυπάκτου αντιμετωπίζονται και αυτές ξεκομμένα από το ΓΠΣ που είναι υπό διαμόρφωση υποταγμένα στην κατεύθυνση του μητροπολιτικού κέντρου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την θέση της πόλης εν σχέσει με την ενδοχώρα της και εν γένει με την υπόλοιπη Ρούμελη (Άμφισσα – Ιτέα- Λιδωρίκι κ.λ.π παράλια της Δωρίδας).
Τέλος στον τομέα της διοίκησης του προτεινόμενου Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα να παραμείνει ο οργανισμός στο ΥΠΕΧΩΔΕ και ο οργανισμός του Ρυθμιστικού Σχεδίου να έχει γνωμοδοτικό ρόλο στις αποφάσεις της ζώνης ευθύνης του. Έτσι όμως παύει η δημοκρατική έκφραση της τοπικής κοινωνίας και μένει ένας ακόμη δημόσιος τεχνοκρατικός μηχανισμός να αποφασίζει για το παρόν και το μέλλον ολόκληρης της περιοχής μελέτης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Πάτρας. Το Τ.Ε.Ε. /Τμήμα Νομού Αιτωλοακαρνανίας προτείνει οι όποιες αρχές που αποφασίζουν για ένα τόπο να έχουν την πρωτεύουσα δημοκρατική νομιμότητα μέσα από τα εκλεγμένα όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης στον σχεδιασμό και την εφαρμογή του χώρου τους και των δραστηριοτήτων, των αλλαγών και την οργάνωση του τόπου ευθύνης τους.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Το ΤΕΕ /Τμήμα Νομού Αιτωλοακαρνανίας διαφωνεί πλήρως σε κάθε περίπτωση με την ένταξη των Δήμων Αντιρρίου και Ναυπάκτου στο προτεινόμενο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Πάτρας και προτείνει την αναστολή του, μέχρι να μελετηθούν καλύτερα οι νέοι χωροταξικοί, διοικητικοί και αναπτυξιακοί συσχετισμοί στην περιοχή μας.

**Οι παρατηρήσεις αυτές του Τ.Ε.Ε. Αιτωλοακαρνανίας κοινοποιήθηκαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, στο Νομάρχη Αιτωλοακαρνανίας, στο Δήμαρχο Αντιρρίου και στο Δήμαρχο Ναυπάκτου.

Παρασκευή 24 Ιουνίου 2011

η ανάπλαση του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικο





Ελεύθεροι χώροι οι οποίοι θα καλύπτουν το 72% του εμβαδού στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, οικοδομήσιμη έκταση που θα φτάνει το 12% και υποδομές οδικού δικτύου στο 15% συνθέτουν την εικόνα που οραματίζεται ο καταλανός αρχιτέκτων και... πολεοδόμος Χοσέ Ασεμπίγιο για το μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο της Αθήνας.

Ο κ. Ασεμπίγιο παρουσίασε την Τρίτη στο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικό ΑΕ _ η εταιρεία που έχει τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του Ελληνικού _ και τον πρόεδρό της, καθηγητή Πολεοδομικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο του
Harvard Σπύρο Πολλάλη, τη στρατηγική του για τον χώρο. Σύμφωνα με τον ισπανό αρχιτέκτονα, δεν αρκεί ένα πάρκο πρασίνου στο Ελληνικό. Οι ελεύθεροι χώροι, όπως είπε, πρέπει να συνδυαστούν και με άλλες δραστηριότητες.
Ειδικότερα, προτείνει να δημιουργηθούν οι ελεύθεροι χώροι (πάρκο) στο κεντρικό τμήμα του Ελληνικού οι οποίοι στο σύνολό τους θα καταλαμβάνουν 2.600 στρέμματα από τα συνολικά 6.264 στρέμματα (μαζί με το παράκτιο μέτωπο) της έκτασης. Οι οικιστικοί όγκοι θα ενώνονται μεταξύ τους με νησίδες πρασίνου οι οποίες θα καταλήγουν στην παραλία.

Εισηγείται επίσης, την κατασκευή 980.000 τ.μ. για χώρους στάθμευσης, 6.200 - 6.500 κατοικίες, γραφεία και άλλα κτίρια με συντελεστή δόμισης 0,3 έως 0,5. «Αυτές οι οικιστικές περιοχές θα μπορέσουν να στεγάσουν περίπου 15.000 κατοίκους», τόνισε ο ίδιος.

Στο Ελληνικό, το οποίο, όπως τόνισε για μία ακόμα φορά ο ισπανός αρχιτέκτων, είναι ο μεγαλύτερος προς αξιοποίηση χώρος στην Ευρώπης, θα μπορούσε να μεταφερθεί το 3% με 4 % των υπηρεσιών του κράτους ώστε να δημιουργηθεί εκεί ένα οικονομικό και κυβερνητικό κέντρο. Αυτό μπορεί να χωροθετηθεί γύρω από το κτίριο του διάσημου αρχιτέκτονα Εέρο Σααρίνεν, το οποίο είναι σήμερα εγκαταλελειμμένο. Η συνολική έκταση για το «κυβερνητικό πεδίο» υπολογίζεται σε 390.000 τ.μ. Εκεί θα μπορούσαν να μεταφερθούν και τα κεντρικά γραφεία κάποιων μεγάλων εταιρειών ή τραπεζών.

Επιπλέον, ο κ. Ασεμπίγιο εισηγείται τη δημιουργία πανεπιστημιούπολης 160.000 τ.μ.,
Media Park, θερμοκηπίου, πάρκου φωτοβολταϊκών, ξενοδοχείου καθώς και ενός μικρού εμπορικού κέντρου (115.000 τ.μ.). Η αναφορά στο εμπορικό κέντρο προκάλεσε την αντίδραση του δημάρχου Γλυφάδας, Κ. Κόκορη, ο οποίος βρισκόταν στην παρουσίαση. Οπως επεσήμανε ο ίδιος, η αγορά της Γλυφάδας διαθέτει 4.000 καταστήματα και δεν χρειάζεται εμπορικό κέντρο στην περιοχή. Από την πλευρά του ο ισπανός αρχιτέκτων δήλωσε ότι σύμβουλοι της κυβέρνησης τού είπαν να εντάξει και εμπορικό κέντρο στα σχέδιά του και ότι, αν είναι έτσι όπως τα λέει ο δήμαρχος, τότε θα πρέπει να ακυρωθεί η δημιουργία του.

Επιμένει ωστόσο στην κατασκευή ενός μεγάλου συνεδριακού κέντρου (χωρητικότητας 50.000 ατόμων) την οποία θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα προσελκύσει συνεδριακό τουρισμό και θα φέρει έσοδα για το πάρκο.

Κοντά στον παλιό Πύργο Ελέγχου και στο προτεινόμενο Πανεπιστήμιο ο κ. Ασεμπίγιο «σχεδιάζει» τη δημιουργία ενός χώρου περιπάτου ενώ στο τέρμιναλ του παλαιού αεροδρομίου προτείνει την ίδρυση ενός μουσείου.

Κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης ο κ. Ασεμπίγιο εισηγείται δόμηση 50.000 τ.μ. για νοσοκομείο (15.000 τ.μ.), αγορά (10.000 τ.μ.) και άλλες χρήσεις. «Στο Ελληνικό πρέπει να γίνει ένα μητροπολιτικό μοντέλο το οποίο θα λειτουργήσει ως κοινωνικο-οικονομικός καταλύτης για την περιοχή της Αθήνας», είπε κατά την παρουσίαση της πρότασής του (πρόκειται για το πέμπτο σχέδιο που έχει παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια για το Ελληνικό).

Σχετικά με τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις, οι οποίες βρίσκονται εντός του παλαιού αεροδρομίου, ο κ. Ασεμπίγιο τόνισε ότι βρίσκονται στον χώρο όπου έχει χωροθετηθεί το πάρκο (οι ελεύθεροι χώροι) και αποτελεί απόφαση της κυβέρνησης αν θα τις γκρεμίσει ή θα τις διατηρήσει.

Τέλος, απαντώντας σε δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου δήλωσε ότι δεν έχει σχεδιάσει ποτέ στη ζωή του καζίνο. Διευκρίνισε μάλιστα ότι η εταιρεία
Barcelona Strategic Urban Systems η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη δεν του ανήκει, απλώς εργάζεται εκεί.

Η πρόταση Ασεμπίγιο, σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση. Οπως ανέφερε στο περιθώριο της παρουσίασης, έρχεται να συμπληρώσει τα κενά που υπήρχαν, «είναι όμως απαραίτητη για το τελικό σχέδιο». «Εως το τέλος του καλοκαιριού θα προχωρήσουμε σε μια μη δεσμευτική πρόσκληση διεθνούς ενδιαφέροντος. Υποθέτω ότι θα εμφανιστούν και οι Καταριανοί. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η φάση της αξιολόγησης. Το Ελληνικό θα είναι ένα μοντέλο για το πώς θα γίνει η αξιοποίηση της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας», επεσήμανε ο κ. Παμπούκης.

Από την πλευρά του ο κ. Πολλάλης τόνισε ότι «δεν θέλουμε άλλες πολυκατοικίες και τσιμέντο στην περιοχή. Θέλουμε το Ελληνικό να αποτελέσει μια μηχανή ανάπτυξης. Αυτή τη στιγμή κοιτάμε όλες τις προτάσεις που έχουν γίνει για το πρώην αεροδρόμιο και θα δώσουμε την καλύτερη εθνικά λύση. Πρόκειται για το πιο σημαντικό οικόπεδο σε όλη την Ευρώπη και πρέπει να το χειριστούμε με μεγάλη υπευθυνότητα. Πρέπει το έργο να είναι περιβαλλοντικά σωστό».

η ανάπλαση του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικο







Ελεύθεροι χώροι οι οποίοι θα καλύπτουν το 72% του εμβαδού στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, οικοδομήσιμη έκταση που θα φτάνει το 12% και υποδομές οδικού δικτύου στο 15% συνθέτουν την εικόνα που οραματίζεται ο καταλανός αρχιτέκτων και... πολεοδόμος Χοσέ Ασεμπίγιο για το μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο της Αθήνας.

Ο κ. Ασεμπίγιο παρουσίασε την Τρίτη στο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικό ΑΕ _ η εταιρεία που έχει τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση του Ελληνικού _ και τον πρόεδρό της, καθηγητή Πολεοδομικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο του
Harvard Σπύρο Πολλάλη, τη στρατηγική του για τον χώρο. Σύμφωνα με τον ισπανό αρχιτέκτονα, δεν αρκεί ένα πάρκο πρασίνου στο Ελληνικό. Οι ελεύθεροι χώροι, όπως είπε, πρέπει να συνδυαστούν και με άλλες δραστηριότητες.
Ειδικότερα, προτείνει να δημιουργηθούν οι ελεύθεροι χώροι (πάρκο) στο κεντρικό τμήμα του Ελληνικού οι οποίοι στο σύνολό τους θα καταλαμβάνουν 2.600 στρέμματα από τα συνολικά 6.264 στρέμματα (μαζί με το παράκτιο μέτωπο) της έκτασης. Οι οικιστικοί όγκοι θα ενώνονται μεταξύ τους με νησίδες πρασίνου οι οποίες θα καταλήγουν στην παραλία.

Εισηγείται επίσης, την κατασκευή 980.000 τ.μ. για χώρους στάθμευσης, 6.200 - 6.500 κατοικίες, γραφεία και άλλα κτίρια με συντελεστή δόμισης 0,3 έως 0,5. «Αυτές οι οικιστικές περιοχές θα μπορέσουν να στεγάσουν περίπου 15.000 κατοίκους», τόνισε ο ίδιος.

Στο Ελληνικό, το οποίο, όπως τόνισε για μία ακόμα φορά ο ισπανός αρχιτέκτων, είναι ο μεγαλύτερος προς αξιοποίηση χώρος στην Ευρώπης, θα μπορούσε να μεταφερθεί το 3% με 4 % των υπηρεσιών του κράτους ώστε να δημιουργηθεί εκεί ένα οικονομικό και κυβερνητικό κέντρο. Αυτό μπορεί να χωροθετηθεί γύρω από το κτίριο του διάσημου αρχιτέκτονα Εέρο Σααρίνεν, το οποίο είναι σήμερα εγκαταλελειμμένο. Η συνολική έκταση για το «κυβερνητικό πεδίο» υπολογίζεται σε 390.000 τ.μ. Εκεί θα μπορούσαν να μεταφερθούν και τα κεντρικά γραφεία κάποιων μεγάλων εταιρειών ή τραπεζών.

Επιπλέον, ο κ. Ασεμπίγιο εισηγείται τη δημιουργία πανεπιστημιούπολης 160.000 τ.μ.,
Media Park, θερμοκηπίου, πάρκου φωτοβολταϊκών, ξενοδοχείου καθώς και ενός μικρού εμπορικού κέντρου (115.000 τ.μ.). Η αναφορά στο εμπορικό κέντρο προκάλεσε την αντίδραση του δημάρχου Γλυφάδας, Κ. Κόκορη, ο οποίος βρισκόταν στην παρουσίαση. Οπως επεσήμανε ο ίδιος, η αγορά της Γλυφάδας διαθέτει 4.000 καταστήματα και δεν χρειάζεται εμπορικό κέντρο στην περιοχή. Από την πλευρά του ο ισπανός αρχιτέκτων δήλωσε ότι σύμβουλοι της κυβέρνησης τού είπαν να εντάξει και εμπορικό κέντρο στα σχέδιά του και ότι, αν είναι έτσι όπως τα λέει ο δήμαρχος, τότε θα πρέπει να ακυρωθεί η δημιουργία του.

Επιμένει ωστόσο στην κατασκευή ενός μεγάλου συνεδριακού κέντρου (χωρητικότητας 50.000 ατόμων) την οποία θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα προσελκύσει συνεδριακό τουρισμό και θα φέρει έσοδα για το πάρκο.

Κοντά στον παλιό Πύργο Ελέγχου και στο προτεινόμενο Πανεπιστήμιο ο κ. Ασεμπίγιο «σχεδιάζει» τη δημιουργία ενός χώρου περιπάτου ενώ στο τέρμιναλ του παλαιού αεροδρομίου προτείνει την ίδρυση ενός μουσείου.

Κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης ο κ. Ασεμπίγιο εισηγείται δόμηση 50.000 τ.μ. για νοσοκομείο (15.000 τ.μ.), αγορά (10.000 τ.μ.) και άλλες χρήσεις. «Στο Ελληνικό πρέπει να γίνει ένα μητροπολιτικό μοντέλο το οποίο θα λειτουργήσει ως κοινωνικο-οικονομικός καταλύτης για την περιοχή της Αθήνας», είπε κατά την παρουσίαση της πρότασής του (πρόκειται για το πέμπτο σχέδιο που έχει παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια για το Ελληνικό).

Σχετικά με τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις, οι οποίες βρίσκονται εντός του παλαιού αεροδρομίου, ο κ. Ασεμπίγιο τόνισε ότι βρίσκονται στον χώρο όπου έχει χωροθετηθεί το πάρκο (οι ελεύθεροι χώροι) και αποτελεί απόφαση της κυβέρνησης αν θα τις γκρεμίσει ή θα τις διατηρήσει.

Τέλος, απαντώντας σε δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου δήλωσε ότι δεν έχει σχεδιάσει ποτέ στη ζωή του καζίνο. Διευκρίνισε μάλιστα ότι η εταιρεία
Barcelona Strategic Urban Systems η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη δεν του ανήκει, απλώς εργάζεται εκεί.

Η πρόταση Ασεμπίγιο, σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση. Οπως ανέφερε στο περιθώριο της παρουσίασης, έρχεται να συμπληρώσει τα κενά που υπήρχαν, «είναι όμως απαραίτητη για το τελικό σχέδιο». «Εως το τέλος του καλοκαιριού θα προχωρήσουμε σε μια μη δεσμευτική πρόσκληση διεθνούς ενδιαφέροντος. Υποθέτω ότι θα εμφανιστούν και οι Καταριανοί. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η φάση της αξιολόγησης. Το Ελληνικό θα είναι ένα μοντέλο για το πώς θα γίνει η αξιοποίηση της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας», επεσήμανε ο κ. Παμπούκης.

Από την πλευρά του ο κ. Πολλάλης τόνισε ότι «δεν θέλουμε άλλες πολυκατοικίες και τσιμέντο στην περιοχή. Θέλουμε το Ελληνικό να αποτελέσει μια μηχανή ανάπτυξης. Αυτή τη στιγμή κοιτάμε όλες τις προτάσεις που έχουν γίνει για το πρώην αεροδρόμιο και θα δώσουμε την καλύτερη εθνικά λύση. Πρόκειται για το πιο σημαντικό οικόπεδο σε όλη την Ευρώπη και πρέπει να το χειριστούμε με μεγάλη υπευθυνότητα. Πρέπει το έργο να είναι περιβαλλοντικά σωστό».

ΝΕΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

    Παρατείνεται τελικά μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του 2011 το μέτρο της νομιμοποίησης των ημιυπαιθρίων χώρων. 
Όπως δήλωσε ο κ. Παπακωνσταντίνου, "Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν τους χώρους που επιθυμούν να τακτοποιήσουν τουλάχιστον ως το τέλος Οκτωβρίου".
Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί 618.334 φάκελοι για τακτοποίηση ημιυπαίθριων, υποθέσεις που έχουν ήδη εισφέρει στο δημόσιο ταμείο 600 εκατομμύρια ευρώ μόνο από παράβολα και την πρώτη δόση.
"Στη ρύθμιση", ξεκαθάρισε ο υπουργός, "δεν πρόκειται να υπαχθούν τα αυθαίρετα που οικοδομήθηκαν τα τελευταία δύο ή τρία χρόνια, ενόσω δηλαδή βρίσκεται σε εξέλιξη η συζήτηση για τη νομιμοποίησή τους."
Το ΥΠΕΚΑ από την ρύθμιση για τα αυθαίρετα υπολογίζει ότι θα προέλθουν έσοδα της τάξης των 600 εκατομμυρίων ευρώ.



Πηγή:  e-Patra.gr

Δευτέρα 20 Ιουνίου 2011

ΣΥΛΛΟΓΟΣ Α.Μ.Ε.Α. "ΑΛΚΥΟΝΗ" - ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΑ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ


ΕΙΔΟΣ ΚΤΙΡΙΟΥ : Εγκαταστάσεις Φιλοξενίας ΑΜΕΑ
ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ      : Περικλής Παπαβασιλείου
                               Αλέξανδρος Σούκος

    Ο Σύλλογος Α.Μ.Ε.Α. "Αλκυόνη" δραστηριοποιείται στην Ναύπακτο και είναι γνωστός στην ευρύτερη περιοχή για το έργο του. Πρίν από λίγους μήνες ζήτησε τη συμβολή του -νεοσύστατου τότε- συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας στο σχεδιασμό εγκαταστάσεων φιλοξενίας για άτομα με ειδικές ανάγκες ,υπο μορφή δωρεάς , σε έκταση που του παραχωρήθηκε από ιδιώτη στην περιοχή του Σκά. Ο σύλλογος όρισε την ομάδα εργασίας αποτελούμενη από τους αρχιτέκτονες Περικλή Παπαβασιλείου  και Αλεξανδρο Σούκο.
    Πέραν της νομοθεσίας και των απαραίτητων χώρων που προβλέπονται για άτομα μειωμένης κινητικότητας (ΑΜΚ) ο σχεδιασμός είχε τρείς κύριους στόχους:
Πρώτον, να κάνει εμφανή στο κτίριο τον χαρακτήρα της ομάδας , η οποία σαν μία δεύτερη οικογένεια αποτελείται από τους εκπαιδευτές και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και έχει το χώρο της.
Δεύτερον, να δώσει ένα κτίριο το οποίο θα έχει μικρό κόστος χρήσης και συντήρησης για τα χρόνια που θα χρησιμοποιείται.Αυτό γίνεται εφικτό με την χρήση παραδοσιακών υλικών στην κατασκευή του όσον αφορά τις όψεις και τις στέγες, ενώ η θερμομόνωση ,τα προστεγάσματα και τα διπλά κουφώματα αλουμινίου περιορίζουν τις θερμικές απώλειες και την υπερβολική έκθεση στον ήλιο και τα καιρικά φαινόμενα.
Τρίτον,να δίνει δυνατότητα επέκτασης του κτιρίου καθ'ύψος όταν κριθεί αναγκαίο, μία λύση σαφώς οικονομικότερη από την κατασκευή νέου κτιρίου.

 Οι εγκαταστάσεις αποτελούνται από ένα κεντρικό κτίριο υπηρεσιών και γραφείων , με χώρους για την διεύθυνση, τη γραμματεία, το λογοθεραπευτή και τον ψυχολόγο διατεταγμένα σε δύο επίπεδα.Στο υπόγειο υπάρχουν ο καυστήρας και οι απαραίτητες αποθήκες .
Δεξιά και αριστερά του κεντρικού κτιρίου υπάρχουν δύο όμοιες πτέρυγες οι οποίες περιέχουν μία μεγάλη αίθουσα ικανή να φιλοξενήσει το καθιστικό , την τραπεζαρία και χώρο για παιχνίδι ή άλλες δραστηριότητες. Ένας δεύτερος όγκος περιέχει τέσσερα δωμάτια για παιδιά με ειδικές ανάγκες με ξεχωριστό μπάνιο για το καθένα και δυνατότητα φιλοξενίας δύο ατόμων έκαστο.Υπάρχει επίσης και δωμάτιο για τους εκπαιδευτές - φύλακες σε κάθε πτέρυγα ,με εσωτερικό μπάνιο.Τα δωμάτια -πλήν των δωματίων για το προσωπικό- έχουν πρόσβαση σε μεγάλη στεγασμένη βεράντα .
Ανάμεσα στο κεντρικό κτίριο και στις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων βρίσκεται σαν ξεχωριστός όγκος  ο διάδρομος με την κουζίνα και τις αποθήκες της, ενώ αντίστοιχα ανάμεσα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και τα δωμάτια υπάρχει ένας ανεξάρτητος όγκος  που περιέχει το πλυντήριο, τις λινοθήκες και το διάδρομο επικοινωνίας.

Πέμπτη 16 Ιουνίου 2011

Σε κλειστή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιουνίου τα εκλεγμένα μέλη του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας όρισαν τη σύνθεση του συμβουλίου του Συλλόγου.
Η συνθεση είναι η εξής:

Πρόεδρος:         Ιωάννης Κοργιαλάς
Αντιπρόεδρος: Μαστραπά Δήμητρα
Γραμματέας:    Σούκος Αλέξανδρος
Ταμίας:             Πανάγος Δημήτριος
Μέλος:              Μπαρμπαγιάνης Βασίλειος

ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

 Η συνέλευση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 20 Ιουνίου στις 20:30 στο ξενοδοχείο Ναύπακτος στο Γρίμποβο

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΣΤΗ ΝΑΥΠΑΚΤΟ





Συντονιστής ομάδας:         Πατούχας Κων/νος ,    Πολιτικός Μηχανικός

Ομάδα εργασίας:               Υφαντής Ιωάννης,       Πολεοδόμος
                                          Υφαντής Αθανάσιος,   Αρχιτεκτονας Μηχανικος
                                          Σούκος Αλέξανδρος,   Αρχιτεκτονας Μηχανικός
                                          Σταμάτη Μαρία ,          Αρχιτεκτονας Μηχανικός

        Η μελέτη αφορά μία συντονισμένη προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής και του συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας για την δημιουργία ενός Δικτύου Ιστορικών Μονοπατιών στον ιστό της πόλης της Ναυπάκτου. Δημιουργούνται δύο άξονες: ένας από το λιμάνι ως το κάστρο και ένας δέυτερος από την Τσαούς -Ντάπια εώς το Ιερό του Ασκληπιού στο Κεφαλόβρυσο, κατάλληλοι για να δημιουργήσουν δυο ενδιαφέρουσες διαδρομές για τουρίστες και κατοίκους.
       Στα μονοπάτια γίνεται πρόβλεψη ώστε να ενωθούν σε διαφορες περιοχές με υπάρχοντα πλακώστρωτα δίκτυα ενώ κοινός παρονομαστής στις διαδρομές είναι η σήμανση και ο φωτισμός που θα καθοδηγούν τους επισκέπτες.Στο συνολό τους εκμεταλλέυονται υπάρχοντες πλακοστρωμένους δρόμους και διαδρόμους ενώ υπολείπονται της κατασκευής μόνο λίγα τμήματα ωστε να είναι πλήρως λειτουργικά.Αυτά είναι το τμήμα από την Ντάπια εως την δυτική πύλη του κάστρου στο λόφο του Προφήτη Ηλία (πλακόστρωση), από το Βεζύρ Τζαμί εως την Εφορεία (πλακόστρωση) και από την Εφορεία εως την πλατεία Φαρμάκη (διαπλάτυνση πεζοδρομίου/ πλακόστρωση). Ειδική μελέτη γίνεται για την κάθοδο στο ιερό του Ασκληπιού, περιοχή δύσβατη και επιβλητική που αξίζει τον κόπο να αξιοποιηθεί περισσότερο.
Οι διαδρομές περνούν από τα γραφικότερα μέρη της πόλης και ειδικά στην συνοικία του Κάστρου από τις παλαιές πέτρινες βρύσες, διασχίζοντας ιστορικά την πόλη από την παλιά συνοικία στα Μποτσαρεϊκα, τα Προσφυγικά και τις νεώτερες συνοικίες του κέντρου μέχρι τα γραφικά στενά στη Δεξαμενή και τα επιβλητικά βράχια στο λόφο του ιερού του Ασκληπιού.

Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011

ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΩΝ ΧΩΡΩΝ

Υπενθυμίζουμε στους συναδέλφους  ότι καταληκτική ημερομηνία για την τακτοποίηση των κλειστών ημιυπαίθριων χώρων είναι η 30/06/2011 .

Καταργούνται οι πολεοδομίες


Καταργούνται οι πολεοδομίες

Εντός πενθημέρου θα εκδίδονται οι πολεοδομικές άδειες από τις Υπηρεσίες Δόμησης. Τον έλεγχο των οικοδομικών εργασιών αναλαμβάνει η Περιφέρεια, που μπορεί να επιβάλλει βαριά πρόστιμα
Αλλάζουν όλα στον τρόπο έκδοσης των οικοδομικών αδειών, σύμφωνα με σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο είναι έτοιμο να υποβληθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο σε μία από τις αμέσως προσεχείς συνεδριάσεις του.
Με τον νέο νόμο καταργούνται οι πολεοδομίες καθώς και άλλοι φορείς άσκησης πολεοδομικής πολιτικής, όπως οι Επιτροπές Αρχιτεκτονικού και Πολεοδομικού Ελέγχου (ΕΠΑΕ). Την ευθύνη για την έκδοση της οικοδομικής άδειας θα έχει ο μηχανικός.
Η επίβλεψη του έργου διαχωρίζεται από τη μελέτη και την αναλαμβάνει σώμα ιδιωτών μηχανικών, υπό την εποπτεία της Περιφέρειας. Επιδιώκεται τέλος η ταχύτατη έκδοση της οικοδομικής άδειας, σε πέντε ημέρες από την υποβολή του φακέλου στην αρμόδια υπηρεσία.
Οι νέες ρυθμίσεις αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή στις αρχές του επόμενου έτους, ίσως και νωρίτερα, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό ΠΕΚΑ, Νίκο Σηφουνάκη.
Αναλυτικότερα, προβλέπονται τα εξής:
  • Καταργούνται τα πολεοδομικά γραφεία με τη μορφή και τις αρμοδιότητες που σήμερα γνωρίζουμε.
  • Δημιουργείται σε κάθε καλλικρατικό δήμο Υπηρεσία Δόμησης η οποία θα δέχεται την αίτηση της οικοδομικής άδειας που θα υποβάλλεται από τον μελετητή μηχανικό και η οποία θα συνοδεύεται από το τοπογραφικό διάγραμμα του ακινήτου, το διάγραμμα κάλυψης όπως και τα παραστατικά της τράπεζας που βεβαιώνουν πως κατατέθηκε η αμοιβή του από τον ιδιοκτήτη. Εντός τριών ημερών από την κατάθεση των παραπάνω εγγράφων, η υπηρεσία του δήμου πρέπει να δώσει τους όρους δόμησης που ισχύουν για το συγκεκριμένο ακίνητο.
  • Με ευθύνη του μηχανικού εκπονούνται στη συνέχεια οι απαραίτητες μελέτες (αρχιτεκτονική, στατική, ενεργειακή κ.λπ.) και υποβάλλονται στην Υπηρεσία Δόμησης.
  • Η Υπηρεσία Δόμησης οφείλει να εγκρίνει (ή να απορρίψει) τον φάκελο εντός 5 ημερών.
  • Η υποβολή του φακέλου της άδειας μπορεί να γίνει και ηλεκτρονικά.
Μόλις ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, ο μελετητής μηχανικός πρέπει να κάνει έναρξη οικοδομής, να υποβάλει δηλαδή σχετική δήλωση στην αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της Περιφέρειας, η οποία θα είναι υπεύθυνη για την επίβλεψη του έργου. Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει την ευθύνη να ελέγχει την ορθή εφαρμογή της οικοδομικής άδειας και σε περίπτωση παρατυπίας θα επιβάλλονται ιδιαίτερα αυστηρές κυρώσεις σε ιδιοκτήτη και μηχανικό, οι οποίες για τον τελευταίο μπορούν να φθάσουν μέχρι την αφαίρεση της άδειας άσκησης επαγγέλματος.
Ελεγκτές
Τον ρόλο της επίβλεψης αναλαμβάνει Σώμα Ελεγκτών Δόμησης, υπό την εποπτεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, το οποίο αποτελείται από ιδιώτες και το οποίο αμείβεται από τον ιδιοκτήτη της νέας οικοδομής, με την προβλεπόμενη αμοιβή επίβλεψης.
Εκτός από τις πολεοδομίες, καταργούνται οι ΕΠΑΕ και τα ΣΧΟΠ (Συμβούλια Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος). Θα αντικατασταθούν από συμβούλια αρχιτεκτόνων, στα οποία θα συμμετέχουν διακεκριμένοι αρχιτέκτονες και καθηγητές. Οι εργαζόμενοι στις πολεοδομίες είτε θα απορροφηθούν στην υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ που θα ασχοληθεί με την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων είτε στους δήμους και στην περιφέρεια.
Ν. ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
"Με το σχέδιο νόμου τελειώνει το καρκίνωμα των πολεοδομιών"
Ιδιαίτερα σκληρός απέναντι στις πολεοδομίες εμφανίστηκε χθες ο Νίκος Σηφουνάκης, τις οποίες χαρακτήρισε "καρκίνωμα". Οπως είπε, τριάντα χρόνια μετά τον οικιστικό νόμο 1337/83 του αείμνηστου Αντώνη Τρίτση, ούτε η αυθαίρετη δόμηση αναχαιτίστηκε ούτε η ασχήμια στις οικοδομές. Το χειρότερο, όμως, κατά τον αναπληρωτή υπουργό, υπήρξε η ουσιαστική έλλειψη ισοπολιτείας. Με το νέο σχέδιο νόμου, τόνισε, όλοι καλούνται να αναλάβουν τις ευθύνες τους - κράτος, μηχανικοί και υπηρεσίες. Κατά τον κ. Σηφουνάκη, κομβικό ρόλο στην εξυγίανση του συστήματος έκδοσης των οικοδομικών αδειών παίζει ο διαχωρισμός του εγκριτικού έργου από το εποπτικό έργο, κάτι που επιτυγχάνεται με το νέο ν/σ.

Συντάκτρια: Μανίνα Νικολοπούλου
Πηγη: Εφημερίδα "ΕΘΝΟΣ" , 15-06-2011 

ΤΑ ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ

      Πραγματοποιήθηκαν  χθες το απόγευμα, 14 Ιουνίου 2011 οι εκλογές του Συλλόγου μας. Η εκλογική διαδικασία ξεκίνησε από τις 19:00  και ολοκληρώθηκε στις 21:00 περίπου το βράδυ με την καταμέτρηση των ψήφων από την Εφορευτική Επιτροπή , αποτελούμενη από τους κ.κ. Κατσούλη, Υφαντή και Κοτίνη
     Εκλέχθηκαν κατά σειρά  ψήφων:

     1) Κοργιαλάς Ιωάννης
     2 - 3) Μαστραπά Δήμητρα  -  Πανάγος Δημήτριος (ισοψηφία)
     4) Σούκος Αλέξανδρος
     5) Μπαρμπαγιάννης Βασίλειος
     6) Παπαβασιλείου Περικλής

      Ευχαριστούμε τα μέλη του συλλόγου που  επέτρεψαν την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι οποίοι πλήν ελαχίστων ψήφισαν και εξέλεξαν το πρώτο συμβούλιο του συλλόγου μας.

Παρασκευή 10 Ιουνίου 2011

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

     Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας καλεί τα μέλη του να συμμετάσχουν στις εκλογές για την ανάδειξη Προεδρείου την Τρίτη 14 Ιουνίου 2011.


     Η εκλογική διαδικασία θα πραγματοποιηθεί στο ξενοδοχείο Ναύπακτος στο Γρίμποβο , κατά τις ώρες 19:00 - 20:00.


     Όσοι επιθυμούν να συμμετέχουν ως υποψήφιοι πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή το αργότερο μέχρι στις 12:00 το μεσημέρι της Τρίτης (14/06)
     Σε περίπτωση που δεν υπάρξει απαρτία την Τρίτη, οι εκλογές θα επαναληφθούν την Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011 την ίδια ώρα και στο ίδιο μέρος.Παρακαλούμε τα μέλη είτε ως υποψήφιοι είτε ως εκλογικό σώμα να τιμήσουν τη διαδικασία.