Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017

Μεταβιβάσεις ακινήτων | Τα 29 (!) πιστοποιητικά που απαιτούνται





Αντιμέτωποι με ένα δαιδαλώδες σύστημα πιστοποιητικών και εγγράφων βρίσκονται οι ιδιοκτήτες ακινήτων προκειμένου να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους. Στο βαρύ φορτίο των διοικητικών εγγράφων που επωμίζονται θα πρέπει να υπολογίσουν ότι τις επόμενες μέρες θα προστεθεί και η ηλεκτρονική ταυτότητα.
Εννέα συνολικά πιστοποιητικά και άδειες θα συνοδεύουν τη νέα απαίτηση του θεσμικού πλαισίου που έρχεται να προσθέσει υποχρεώσεις στη χιονοστιβάδα των δικαιολογητικών που βαραίνουν τα ακίνητα και συνδέονται με την αποτροπή της αυθαίρετης δόμησης και την πρόληψη.
Αν αναλογιστούμε ότι τη μεταβίβαση συνοδεύουν και πλήθος άλλων διοικητικών πράξεων, που σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) ανέρχονται σε 23 (!) και με αυτά που χρειάζονται για την έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας γίνονται 29, είναι φανερό ότι οι μεταβιβάσεις αποδεικνύονται ένας από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους για την ιδιοκτησία μετά τους φόρους.
Η νέα απαίτηση περιγράφεται αναλυτικά στο νομοσχέδιο «Για τον Ελεγχο και την Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» που ψηφίστηκε τις προηγούμενες μέρες από τη Βουλή, επισπεύδοντας τη λειτουργία της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου,  η οποία πλέον καθίσταται υποχρεωτική σε όλες τις μεταβιβάσεις, όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της Μαριάννας Τζάννε στο newmoney.gr.
Η ηλεκτρονική ταυτότητα, το πιστοποιητικό μηχανικού που ελέγχει ότι δεν υπάρχει πολεοδομική αυθαιρεσία σε ένα ακίνητο, αλλά και η επαναφορά του μέτρου της βεβαίωσης από τους ΟΤΑ ότι δεν υπάρχουν οφειλές για ΤΑΠ (Τέλος Ακίνητης Περιουσίας) είναι η νέα γενιά των πιστοποιητικών που προστίθεται στο βασίλειο της γραφειοκρατίας για τις δικαιοπραξίες στα ακίνητα, οι οποίες οδηγούν πολίτες και μηχανικούς στις ουρές των αρμόδιων υπηρεσιών.
Συνολικά, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη σύνταξη συμβολαίων μεταβίβασης χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες.
Στα πιστοποιητικά που τεκμηριώνουν ότι δεν υπάρχουν οφειλές προς το Δημόσιο, που είναι συνολικά οκτώ (φορολογική ενημερότητα, δήλωση περί μη οφειλής φόρου κληρονομιάς ή δωρεάς, δήλωση φόρου υπεραξίας κ.ά.), στις βεβαιώσεις από μηχανικούς, που είναι 6 (βεβαίωση περί πολεοδομικής νομιμότητας, τοπογραφικό διάγραμμα, αντίγραφο οικοδομικής άδειας κ.ά.), στα έγγραφα για το Κτηματολόγιο, που είναι δύο (απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος, πιστοποιητικό κτηματογραφούμενου ακινήτου), και στα πιστοποιητικά για τα δασικά και παραμεθόρια ακίνητα που είναι 7 (πράξη χαρακτηρισμού, βεβαίωση Δασαρχείου για ιδιωτικά δάση κ.ά.). Σε όλα αυτά προστίθεται πλέον και η ηλεκτρονική ταυτότητα, για την οποία μέρος των δικαιολογητικών προβλέπεται και στο σκέλος των βεβαιώσεων που απαιτούνται από τους μηχανικούς (οικοδομική άδεια, ενεργειακό πιστοποιητικό).  
Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα καθεστώς που δεν συμβαδίζει με τις αρχές λειτουργίας ενός σύγχρονου κράτους που επιδιώκει να μειώσει τη γραφειοκρατία και τις συναλλαγές μεταξύ πολιτών και Δημοσίου. Επιπλέον, εκτός από τη γραφειοκρατία προσθέτει και έξτρα κόστος για τις ιδιοκτησίες, καθώς τη δαπάνη ανεβάζουν η μελέτη στατικής επάρκειας (αν δεν υπάρχει), αλλά και ο πίνακας χιλιοστών του κτιρίου.
ΕΝΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ
Η ηλεκτρονική ταυτότητα προβλέφθηκε στο θεσμικό πλαίσιο για τους ημιυπαίθριους το 2010, ωστόσο η εφαρμογή της μπλόκαρε στην έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων που τη συνόδευαν, αλλά πρωτίστως στην αδιαφορία της Πολιτείας να τη θέσει σε  λειτουργία. Ετσι φτάσαμε στο 2016, όπου ο νόμος για τα αυθαίρετα και τον νέο πολεοδομικό σχεδιασμό τη συμπεριέλαβε ως βασική προϋπόθεση μαζί με το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος για να χαραχθούν οι κόκκινες γραμμές σε σχέση με το αμαρτωλό παρελθόν.
Τι είναι η ταυτότητα κτιρίου; Ενας πλήρης φάκελος με το ιστορικό ενός κτιρίου που αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάστασή του και όλες τις άδειες και παρακολουθεί όλες τις μεταβολές κατά τη διάρκεια ζωής του. Υπόλογος του φακέλου είναι ο εκάστοτε μηχανικός, για τον οποίο προβλέπονται και ποινικές κυρώσεις και πρόστιμα (από 2.000 έως 20.000 ευρώ, ανάλογα με την επιφάνεια που δεν έχει αποτυπωθεί) σε περίπτωση που δοθούν ψευδή στοιχεία.
Ο νόμος ορίζει ότι για τα δημόσια κτίρια, τους ΟΤΑ, τα τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ., τα πρατήρια καυσίμων, τα κτίρια εκπαίδευσης και υγείας αλλά και τα κτίρια συνάθροισης κοινού ισχύει η πρόβλεψη για σταδιακή υποβολή δικαιολογητικών αναφορικά με την ταυτότητα του κτιρίου εντός πενταετίας. Για όλα τα υπόλοιπα κτίρια, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι απαραίτητη κατά τη μεταβίβαση με την προσάρτηση της σχετικής δήλωσης στο συμβόλαιο μεταβίβασης της κυριότητας. Η διαδικασία προβλέπει ότι η συμπλήρωση του φακέλου της ηλεκτρονικής ταυτότητας θα γίνεται από τον μηχανικό, ενώ το σύστημα για την ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων έχει αναλάβει το ΤΕΕ.
Η βάση δεδομένων ανανεώνεται κάθε φορά που εκτελείται μια εργασία σε ένα κτίριο. Στη συνέχεια ο μηχανικός υποβάλει αίτηση για πιστοποιητικό κτιρίου ή διηρημένης ιδιοκτησίας. Εφόσον συμπληρωθούν τα στοιχεία του πιστοποιητικού πληρότητας και εκδοθούν τα αναγκαία πιστοποιητικά, δίνεται ο κωδικός ιδιοκτησίας, ο οποίος αποστέλλεται ηλεκτρονικά στον μηχανικό και στον ιδιοκτήτη για να εκδοθεί το πιστοποιητικό πληρότητας. Από  τη βεβαίωση του μηχανικού γλίτωσαν οι μισθώσεις, ωστόσο η γραμμή του υπουργείου, όπως τονίστηκε τις προηγούμενες μέρες από τον υπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη, είναι ότι τα αυθαίρετα κτίσματα δεν μισθώνονται. Επί του παρόντος η αυστηρότητα μένει σε θεωρητικό επίπεδο χωρίς να εξειδικεύεται. Αυτό όμως εγκυμονεί κινδύνους για τους ιδιοκτήτες σε περιπτώσεις τριβών με τους ενοικιαστές, καθώς μπορεί να αποτελέσει εστία εκβιασμών και καταγγελιών.
ΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
Για να είναι σύννομοι οι πολίτες με τις απαιτήσεις του νέου νόμου, οι μηχανικοί τους θα πρέπει να συμπληρώσουν την ηλεκτρονική ταυτότητα. Στα πιστοποιητικά που θα πρέπει να συγκεντρώσουν περιλαμβάνονται η οικοδομική άδεια του κτιρίου με τις αναθεωρήσεις της και τα σχέδια αυτής, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού, το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί, δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων, τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση, το δελτίο δομικής τρωτότητας και η μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται (π.χ. σε περιπτώσεις αυθαιρέτων), ο πίνακας χιλιοστών και η μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον υπάρχουν, και φυσικά το πιστοποιητικό πληρότητας της ταυτότητας κτιρίου, το οποίο θα φέρνει έναν μοναδικό αριθμό και στο μέλλον θα είναι αρκετό για να γίνονται όλες οι δικαιοπραξίες στα ακίνητα. Αυτός είναι και ο αντίλογος που διατυπώνουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά και στους κόλπους των μηχανικών. Οπως αναφέρουν, η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι το εργαλείο για να παταχθεί η γραφειοκρατία και να γνωρίζουμε την πραγματική κατάσταση του ακινήτου. Η διαφορά είναι ότι για τα ακίνητα που μεταβιβάζονται οι υποχρεώσεις αυτές επισπεύδονται.
ΠΟΙΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ
■ 8 πιστοποιητικά που τεκμηριώνουν ότι δεν υπάρχουν οφειλές προς το Δημόσιο (φορολογική ενημερότητα, δήλωση περί μη οφειλής φόρου κληρονομιάς ή δωρεάς, δήλωση φόρου υπεραξίας κ.ά.)
■ 6 βεβαιώσεις από μηχανικούς (βεβαίωση περί πολεοδομικής νομιμότητας, τοπογραφικό διάγραμμα, αντίγραφο οικοδομικής άδειας κ.ά.)
■ 2 έγγραφα για το Κτηματολόγιο (απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος, πιστοποιητικό κτηματογραφούμενου ακινήτου)
■ 7 πιστοποιητικά για τα δασικά και παραμεθόρια ακίνητα (πράξη χαρακτηρισμού, βεβαίωση Δασαρχείου για ιδιωτικά δάση κ.ά.)
■ 6 έγγραφα για την ηλεκτρονική ταυτότητα (πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, μελέτη στατικής επάρκειας, πίνακας χιλιοστών κ.ά.)
Πηγή: newmoney.gr

Le Corbusier : μεταξύ ορθολογισμού και ποίησης.


Κυανή Ακτή. Κατεβαίνοντας  από το τρένο στον  μικρό σταθμό του Roquebrune-Cap Martin συνεχίζει ,κανείς, με τα πόδια προς την κατεύθυνση της Promenade Le Corbusier, αφιερωμένη στον τελευταίο, στο μονοπάτι Massolin , που ξεδιπλώνεται  μεταξύ της Μεσογείου και τα βράχια με θέα στη θάλασσα.  Από τα αγαπημένα μέρη του καλλιτέχνη που καταλήγει στο Le Cabanon, εκεί όπου περνούσε τις διακοπές του ο Le Corbusier, ένας από τους πιο διάσημους αρχιτέκτονες του '900. Εδώ, στις 27 Αυγούστου, 1965, ενώ κολυμπούσε, όπως συνήθιζε, στη θάλασσα κάτω από το μεσαιωνικό χωριό Roquebrune, αφήνει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 78,  από καρδιακή προσβολή.

 Η τελευταία του κατοικία , ο τάφος στο Δημοτικό νεκροταφείο, δίπλα στη σύζυγό του Yvonne. Corbu, όπως του άρεσε να την ονομάζει. Ο ίδιος είχε χτίσει το Le Cabanon, λίγο μεγαλύτερο από ένα υπόστεγο των τριάμισι μέτρων , με τετράγωνη κάτοψη, με ένα μόνο δωμάτιο χωρίς κουζίνα (συνήθως τρώνε στο κοντινό κατάστημα Etoile de Mer, ιδιοκτησίας  φίλων του). Το κάστρο του στην θάλασσα, όπως ο ίδιος αποκαλούσε το σπίτι του, συνθέτει  το όραμα του Le Corbusier, με βάση την αυστηρότητα και την ποίηση, 15 τετραγωνικά μέτρα, καμουφλαρισμένο στην πλούσια φύση, χωρίς τίποτα περιττό, δύο κρεβάτια που λειτουργούν ως μια ντουλάπα, μια καρέκλα, ένα σκαμνί, ένα νεροχύτη, μια λειτουργική και ουσιαστική δομή, όπως είναι το στυλ του, της σκέψης του  και του σχεδιασμού.
Le Cabanon a Cap Martin
Γεννήθηκε με το όνομα του Charles-Edouard Jeanneret στις 6 Οκτωβρίου, 1887 στο Le Chaux-de-Fonds της Ελβετίας.  η καταγωγή της  οικογένειας προέρχεται από την Νότια Γαλλία. . Δεν ακολουθεί την κανονική σπουδή στην αρχιτεκτονική, αλλά αφιερώνει τον χρόνο του στα ταξίδια, ειδικά σε ιταλικές πόλεις της τέχνης, χάρις των οποίων αποκτά ένα πολιτισμικό υπόβαθρο εμπνευσμένο από την τέχνη του παρελθόντος. Θεμελιώδεις είναι οι διάφορες εμπειρίες του έργου, ειδικά η συνεργασία του με τον αρχιτέκτονα και επιχειρηματία Auguste Perret, ξεκινώντας την αναφορά στο σκυρόδεμα, το βασικό στοιχείο της τέχνης του. Ο Le Corbusier επιλέγει αυτό το υλικό με το οποίο αντιλαμβάνεται την pilotis, οι κολόνες  που ανυψώνουν  το σπίτι από το έδαφος που το καθιστά ανθυγιεινό, όπως στη Villa Savoye (1929-1931), στο Poissy, με τα παράθυρα σε κορδέλα,  την ελεύθερη πρόσοψη και κάτοψη, την παραδοσιακή κεκλιμένη οροφή που μετατρέπεται στην οροφή του κήπου. Στη νέα αντίληψη του Le Corbusier, η κάτοψη του σπιτιού, χάρη στους πυλώνες, προκύπτει ελεύθερη. ο χώρος είναι ορθολογικός, ευρύς, ανοιχτός και εκμεταλεύσιμος. Ο Corbu κατασκεύαζε, ακριβώς, σπίτια και κτίρια σε  ανθρώπινη κτίρια κλίμακας: το Modulor, εφεύρεσή του, είναι ένα σύστημα που εφαρμόζεται από τις αρμονικές αναλογίες σε όλα τα έργα του? όλοι οι χώροι αναφέρθηκαν στις αναλογίες του ανθρώπου σε όλες τις πιο συνηθισμένες θέσεις που ανέλαβε (στέκεται, κάθεται, κλίνει στους αγκώνες ...). Ο Le Corbusier αναζητά την ισορροπία των σχημάτων, την αρμονία των χώρων και των όγκων, και το Modulor θα είναι το αποτέλεσμα των σπουδών του με τα χρόνια. Η αρχιτεκτονική του είναι πρακτική, ο ορθολογισμός του είναι λειτουργικός: ξεκινά από τις ανάγκες των ανθρώπων, όπως nell' Unité d’Habitation στην Μασσαλία (1947-1952), που γεννήθηκε από την ιδέα για τη δημιουργία βιώσιμου  κτιρίου που θα στεγάζει  την εργατική τάξη και την αστική μεσαία τάξη , το μοντέλο του οποίου  θα μπορούσε να επαναληφθεί απεριόριστα.
Το Le Corbusier, με το πρωτοποριακό του στυλ, 130 χρόνια από την γέννηση του, εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη αρχιτεκτονική



πηγή: http://inchiostro.unipv.it/2017/11/06/le-corbusier-tra-razionalismo-e-poesia/


Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017

Σε ισχύ ο πέμπτος νόμος για τα αυθαίρετα




Σε ισχύ τίθεται πλέον ο πέμπτος κατά σειρά νόμος για τα αυθαίρετα, μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Βασικό χαρακτηριστικό του ν.4495/17 είναι η ελάφρυνση των προστίμων για αρκετές κατηγορίες παρανομιών και για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα τα βασικά σημεία της νέας ρύθμισης, με τη μορφή ερωτήσεων - απαντήσεων.
– Ποιες πολεοδομικές παραβάσεις δεν χρειάζονται νομιμοποίηση;
– Οι αποκλίσεις των διαστάσεων του κτιρίου έως 10% και έως 50 τ.μ., οι εργασίες που έχουν εκτελεστεί μεν χωρίς άδεια, αλλά χωρίς να υπερβαίνουν τα όσα ορίζει ο νόμος (λ.χ. να μην υπάρχει υπέρβαση συντελεστή δόμησης). Επίσης, η αλλαγή χρήσης χωρίς άδεια από κύρια σε άλλη, η οποία όμως να επιτρέπεται στη συγκεκριμένη περιοχή, και η εκτέλεση εργασιών μικρής κλίμακας χωρίς άδεια. Στις παραβάσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης, όπως ισχύει.
– Τι ισχύει για τις μικρές πολεοδομικές παραβάσεις;
– Ο νόμος περιλαμβάνει έναν κατάλογο με 18 κατηγορίες πολεοδομικών παραβάσεων που νομιμοποιούνται μόνο με την καταβολή παραβόλου 250 ευρώ. Ανάμεσα σε αυτές, η προσθήκη εξωτερικής μόνωσης στο κτίριο, η κατασκευή πέργκολας έως 50 τ.μ., αποθήκης έως 15 τ.μ., πρόχειρες ξύλινες κατασκευές έως 8 τ.μ.
– Τι ισχύει για τα αυθαίρετα προ της 30.11.1955 και τι από 1.12.1955 έως 9.6.1975; Τι ισχύει για αυθαίρετα από 10.6.1975 έως 31.12.1982;
– Τα αυθαίρετα της πρώτης κατηγορίας δεν θεωρούνται αυθαίρετα, δεν τους επιβάλλονται πρόστιμα νομιμοποίησης και επιτρέπεται η μεταβίβασή τους. Το ίδιο ισχύει και για παλαιά αυθαίρετα που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση με τους αντίστοιχους νόμους του 1977, 1983, 1985 και 2005. Τα αυθαίρετα της δεύτερης κατηγορία (1955-1975) νομιμοποιούνται με την καταβολή παραβόλου 250 ευρώ, χωρίς την πληρωμή προστίμου. Της τρίτης κατηγορίας (1975-1982) νομιμοποιούνται με την πληρωμή παραβόλου και του 15% του προστίμου.
– Τι ισχύει για τα αυθαίρετα από 1.1.1983 έως 31.12.1992 και για εκείνα από 1.1.1993 έως 28.7.2011;
– Τα πρώτα νομιμοποιούνται με την πληρωμή παραβόλου και του 60% του προστίμου. Τα δεύτερα καταβάλλοντας το παράβολο και το 100% του προστίμου. Για τα αυθαίρετα με παρανομίες άνω του 40%, η οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση θα γίνει με επιπλέον αγορά συντελεστή, όταν ετοιμαστεί το σχετικό ηλεκτρονικό σύστημα.
– Τι γίνεται αν κάποιος κληρονομήσει ακίνητο με αυθαιρεσία;
– Αν έχει ανεγερθεί έως τις 28.7.2011, μπορεί να το νομιμοποιήσει σύμφωνα με τα ισχύοντα. Μόνη διαφορά, ότι θα πρέπει να υποβάλει στα δικαιολογητικά και το Ε9 του αποβιώσαντος.
– Τι ισχύει για τα αυθαίρετα που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία υπαγωγής και δεν την έχουν ολοκληρώσει;
– Τα αυθαίρετα αυτά μπορούν να υπαχθούν στον νέο νόμο. Η οφειλή επανυπολογίζεται και συμψηφίζεται με τα ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί. Ειδικά για τη ρύθμιση του 2010 για τους ημιυπαίθριους (ν. 3843), το υπόλοιπο πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ ως παράβολο υπέρ του Πράσινου Ταμείου.
– Πόσο κοστίζει το παράβολο;
– Το παράβολο ορίζεται σε 250 ευρώ για αυθαίρετη κατασκευή/χρήση έως 100 τ.μ., 500 ευρώ για 100-500 τ.μ., 1.000 ευρώ για 500-2.000 τ.μ., 4.000 ευρώ για 2.000-5.000 τ.μ., 10.000 ευρώ για αυθαίρετα άνω των 5.000 τ.μ.
Πρόστιμα με εκπτώσεις
– Πώς υπολογίζεται το πρόστιμο;
– Ο υπολογισμός του προστίμου γίνεται με βάση το εμβαδόν της αυθαίρετης κατασκευής ή χρήσης επί την τιμή ζώνης στην περιοχή του ακινήτου, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών, επί τον συντελεστή 15% και επί τους συντελεστές των σχετικών ενδείξεων - τετραγωνιδίων της αίτησης, όπου απαιτούνται (ανάλογα με την κατηγορία του αυθαιρέτου).
– Με ποιον τρόπο αποπληρώνεται το πρόστιμο;
– Ο ιδιοκτήτης μπορεί να διαλέξει ανάμεσα στην εφάπαξ αποπληρωμή (εξασφαλίζει έκπτωση 20%, αν γίνει σε ένα μήνα), την άμεση καταβολή του 30% και του υπολοίπου 70% με δόσεις (εξασφαλίζει έκπτωση 10%, επίσης εντός μήνα) ή την καταβολή με δόσεις (έως 100). Να σημειωθεί ότι ο ιδιοκτήτης δικαιούται έκπτωση 20% αν ξεκινήσει τη διαδικασία έως τις 8.4.2018 και 10% αν ξεκινήσει τη διαδικασία από 9.4.2018 έως 8.10.2018.
– Ποιοι δικαιούνται έκπτωση;
– Μια σειρά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες: ΑμεΑ (καταβάλλουν 15-20% του προστίμου), παλιννοστούντες ομογενείς (20% του προστίμου) και πολύτεκνοι (20%-50%). Επίσης, τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 40.000 ευρώ (30% του προστίμου), μακροχρόνια ανέργοι (30% του προστίμου) κ.ά.
http://www.kathimerini.gr/933435/article/epikairothta/ellada/se-isxy-o-pemptos-nomos-gia-ta-ay8aireta

Εκκρεμεί απόφαση για τη μεταφορά δηλώσεων αυθαιρέτων των ν.4014/2011 & ν.4178/2013 στο νέο σύστημα




Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΕΕ, "το σύστημα διαχείρισης δηλώσεων αυθαιρέτων του ν.4495/2017 ξεκίνησε την λειτουργία του στις 6/11/2017.
Προς το παρόν, δεν υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς δηλώσεων του ν.4014/2011 και του ν.4178/2013 στον ν.4495/2017.
Εκκρεμεί η έκδοση Υπουργικής Απόφασης."

https://www.b2green.gr/el/post/51633/ekkremei-apofasi-gia-ti-metafora-diloseon-afthaireton-ton-n4014-2011-&-n4178-2013-sto-neo-systima

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος Νόμος Αυθαιρέτων (Ν.4495/2017)



Την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2017, δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (ΦΕΚ 167Α/03-11-2017), ο νόμος 4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις»  του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Τι αναφέρει η αιτιολογική έκθεση;

Σκοπός του σχεδίου νόμου, είναι να καθορίσει ένα νέο πλαίσιο κανόνων που αφορά τη δόμηση µε ολιστική θεώρηση, το οποίο αφενός προτάσσει τη μέριμνα, την πρόληψη και την προστασία του περιβάλλοντος και αφετέρου στοχεύει στο να αντιμετωπίσει τις αιτίες που έχουν συμβάλλει στο άναρχο και αυθαίρετο δομημένο περιβάλλον στη χώρα µας, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τους μηχανισμούς εποπτείας και ελέγχου, για την ορθολογική και αποτελεσµατική διαχείριση της ανάπτυξης του χώρου µε όρους αειφορίας.
Ως εκ τούτων, με το παρόν σχέδιο νόμου, εισάγονται καινοτόμες διαδικασίες, με την αναμόρφωση και τροποποίηση βασικών διατάξεων που ρυθμίζουν το δομημένο περιβάλλον, προβλέποντας μεταξύ άλλων:
  • Δημιουργία αποκλειστικής δομής διαρκούς παρατήρησης και ελέγχου του δομημένου περιβάλλοντος αλλά και ενιαίας αντιμετώπισης όλων των ζητημάτων που σχετίζονται με αυτό.
  • Προς τον σκοπό αυτό συστήνεται Διεύθυνση «Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος και Εφαρμογής Χωρικού Σχεδιασμού – Παρατηρητήριο» στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που ασχολείται σε επιτελικό επίπεδο αποκλειστικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό των απαιτούμενων μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος και μεριμνά για την ορθή και συνολική εφαρμογή των κανόνων που αφορούν στη δόμηση, παρακολουθεί, οργανώνει και συντονίζει κάθε ζήτημα που σχετίζεται με το δομημένο περιβάλλον, αξιοποιώντας τα δεδομένα και τα στοιχεία που λαμβάνει από τα περιφερειακά παρατηρητήρια.
Ο έλεγχος όμως και η εφαρμογή των μέτρων για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, εκχωρείται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση β’ βαθμού, αποδίδοντας και τους ανάλογους πόρους που απαιτούνται. Γι’ αυτό τον λόγο συστήνονται στην έδρα κάθε αιρετής περιφέρειας Διεύθυνση «Ελέγχου Δόμησης – Περιφερειακό, Παρατηρητήριο» και στην έδρα κάθε περιφερειακής ενότητας Τμήμα «Ελέγχου Δόμησης – Τοπικό Παρατηρητήριο», προκειμένου να διενεργούν τους απαραίτητους ελέγχους και να προβαίνουν στις κατεδαφίσεις τελεσίδικα κριθέντων αυθαιρέτων κτιρίων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται, η εφαρμογή της νομοθεσίας, σε ότι αφορά τη χρήση, την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των κοινοχρήστων χώρων και των κατασκευών εν γένει, που συντελεί στην αναβάθμιση της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος.
  • Σαφή κατανομή και διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων των συλλογικών οργάνων και επιτροπών για τη προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, τη διαφύλαξη της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και την προσβασιμότητα, με τη διάσπαση αρμοδιοτήτων επιτροπών και την κατανομή τους σε διακριτές επιτροπές, καθώς και τη δημιουργία πρόσθετων συλλογικών οργάνων και επιτροπών που λειτουργούν σε επίπεδο περιφέρειας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει παρουσιαστεί με την συσσώρευση υποθέσεων στα λειτουργούντα μέχρι σήμερα συλλογικά όργανα.
  • Απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης των οικοδομικών αδειών. Τονομοσχέδιο προχωρά στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου για τη διαδικασία έκδοσης και ελέγχου οικοδομικών αδειών, με τη δημιουργία τριών κατηγοριών τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών. Στόχος είναι ο εκμηδενισμός του χρόνου αναμονής, η εξάλειψη φαινομένων διαφθοράς, η αποφόρτιση των υπηρεσιών δόμησης, η ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και η προσέλκυση επενδυτών στις περιπτώσεις που ιδίως υπάρχει ολοκληρωμένο κανονιστικό πλαίσιο δόμησης.
  • Τη δημιουργία της ηλεκτρονικής πολεοδομικής ταυτότητας Δήμου που θα συντελέσει στη διαφάνεια και παρακολούθηση των διαδικασιών χωρικού σχεδιασμού και θα συμβάλει στην επίσπευση αυτού.
  • Την ενεργοποίηση του θεσμού της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης Μ.Σ.Δ.και η εξασφάλιση Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου με την δημιουργία Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινοχρήστων Χώρων και την αντιστοίχιση μέσω αυτής των τίτλων Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης (Μ.Σ.Δ.) με τίτλους εισφοράς περιβαλλοντικού ισοζυγίου (ΕΠΙ).
  • Τη διαφοροποίηση της αυθαίρετης κατασκευής από την πολεοδομική παράβαση για τις οποίες άλλωστε προβλέπεται διακριτή αντιμετώπιση.
  • Την αναβάθμιση του δομημένου περιβάλλοντος και την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών.

Κατεβάστε το ΦΕΚ του νόμου 4495/2017 εδώ



 http://kataskevesktirion.gr/%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%B5%CF%8D%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%86%CE%B5%CE%BA-%CE%BF-%CE%BD%CE%AD%CE%BF%CF%82-%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CF%85%CE%B8%CE%B1/

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017

Νέος τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών από το ΥΠΕΝ




Μια νέα διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών προβλέπει το σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα που κατέθεσε προχθές στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η πιο ενδιαφέρουσα αλλαγή είναι ότι στις «απλές» περιπτώσεις, σε περιοχές που έχουν κτηματογραφηθεί, η οικοδομική άδεια θα εκδίδεται αυτόματα με την υποβολή των απαραίτητων μελετών και δικαιολογητικών.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται τρεις τύποι αδειών: η «κοινή» οικοδομική άδεια, η άδεια εργασιών μικρής κλίμακας (για γεωτρήσεις, προσωρινές κατασκευές, κοπή δένδρων εντός σχεδίου ή ΖΟΕ, τοποθέτηση σκαλωσιάς, πέργκολας άνω των 50 τ.μ. κ.ά.) και προϋπολογισμό έως 25.000 ευρώ και η προέγκριση οικοδομικής άδειας (υποχρεωτική για κτίρια άνω των 3.000 τ.μ. και στις περιπτώσεις που την οικοδομική άδεια εκδίδει άλλος φορέας λ.χ. ναοδομία).

Ο τρόπος έκδοσης της οικοδομικής άδειας είναι διαφορετικός ανάλογα με την περιοχή, τη θέση, το μέγεθος και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κτιρίου. Προβλέπονται τρεις κατηγορίες:

Κατηγορία 1
• Κτίριο κατοικιών άνω των 2.000 τ.μ., ειδικό κτίριο (λ.χ. σχολείο) εντός σχεδίου άνω των 1.000 τ.μ.
• Κτίριο κατοικίας σε εκτός σχεδίου περιοχή που δεν έχει κτηματογραφηθεί ή σε μη άρτιο κατά τον κανόνα γήπεδο.
• Προσθήκη άνω του 50%.
• Κατασκευές σε διατηρητέα ή μνημεία.
• Κατασκευές σε επαφή με ρέματα, γραμμή αιγιαλού.
Η άδεια εκδίδεται εντός μήνα ύστερα από έλεγχο της υπηρεσίας δόμησης.

Κατηγορία 2
• Ανέγερση κτιρίου εντός οικισμού προ του 1922, νομιμοποίηση κτιρίων ή κατασκευών, εργασίες σε οικόπεδα όπου προβλέπεται αυτοψία από την πολεοδομία. Η άδεια εκδίδεται από την πολεοδομία σε δύο μήνες.

Κατηγορία 3
• Κτίρια κατοικίας έως 2.000 τ.μ. και ειδικών χρήσεων έως 1.000 τ.μ.
• Κατοικία σε εκτός σχεδίου κτηματογραφημένη περιοχή.
• Προσθήκη σε νόμιμη κατοικία έως 50%.
• Κατασκευή πισίνας, αλλαγή διαρρύθμισης.

Οι άδειες εκδίδονται αυτόματα μετά την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις μελέτες.

Οσον αφορά τη διάρκεια ισχύος, η προέγκριση ισχύει για ένα έτος για τα κτίρια έως 5.000 τ.μ. και δύο έτη για τα μεγαλύτερα. Η οικοδομική άδεια ισχύει για 4 χρόνια, εκτός αν πρόκειται για κτίρια άνω των 5.000 τ.μ. που ισχύει για 6 χρόνια. Αδειες κατεδαφίσεων, εκσκαφών, κοπής δέντρων έχουν ισχύ ενός έτους. Οι άδειες νομιμοποίησης αυθαιρέτων δεν έχουν χρονικό περιορισμό. Οι έλεγχοι είναι υποχρεωτικοί για κάθε έργο που εκτελείται με οικοδομική άδεια και διενεργούνται από τους ιδιώτες ελεγκτές δόμησης. Χωρίζονται σε τρία είδη: αρχικός (μετά την ολοκλήρωση του οπλισμού θεμελίωσης και του υπογείου), ενδιάμεσος (μετά την ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού) και τελικός (μετά την ολοκλήρωση του κτιρίου). Ενας έλεγχος (τελικός) πραγματοποιείται σε εργασίες επισκευής ή προσθήκης, δύο έλεγχοι (αρχικός και τελικός) σε νέα κτίρια και προσθήκες έως 2.000 τ.μ. και τρεις έλεγχοι στα μεγάλα κτίρια.

http://www.kathimerini.gr/927726/article/epikairothta/ellada/neos-tropos-ekdoshs-oikodomikwn-adeiwn-apo-to-ypen


Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΥΠΕΝ: Διευκρινίσεις σχετικά με την συνολική επιφάνεια δώματος


Διευκρινίσεις σχετικά με την συνολική επιφάνεια δώματος  εξέδωσε η Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα το τμήμα Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων.

Τι αναφέρει το διευκρινιστικό έγγραφο:



Πρόσκληση για συμμετοχή στον κατάλογο Διαιτητών του ΤΕΕ

Η Διοικούσα Επιτροπή του Τ.Ε.Ε., προκειμένου να προβεί στη σύνταξη του καταλόγου διαιτητών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του Π.Δ. 723/1979 «Περί συστάσεως παρά τω Τ.Ε.Ε. μονίμου διαιτησίας», καλεί τα μέλη του Τ.Ε.Ε που έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις και επιθυμούν να εγγραφούν στον παραπάνω κατάλογο, να δηλώσουν τούτο γραπτά στο Τ.Ε.Ε μέχρι 15.11.2017.
Στον κατάλογο διαιτητών, ο οποίος θα ισχύσει από 1.1.2018 μέχρι 31.12.2019 και περιλαμβάνει εκατό (100) τουλάχιστον μέλη, έχουν δικαίωμα να εγγραφούν τακτικά ή ομότιμα μέλη του Τ.Ε.Ε. με ανάλογη εμπειρία και  δεκαπενταετή τουλάχιστον επαγγελματική σταδιοδρομία ως διπλωματούχοι μηχανικοί.
Οι αιτήσεις υποβάλλονται στο Πρωτόκολλο του Τ.Ε.Ε., αφού συμπληρωθεί το συνημμένο έντυπο, είτε αυτοπροσώπως είτε με αποστολή, με τους κάτωθι τρόπους:
Μέσω Fax: 2103221772
Ταχυδρομικώς: Νίκης 4, 10563, Αθήνα
μέσω e-mail: tee@central.tee.gr
Για περισσότερες πληροφορίες : Διονυσία Παπακωνσταντίνου, Ειρήνη Δαμιανάκη  τηλ. 2103291604 –5.
Κατεβάστε την αίτηση: tee_prosklisi_diaitites_2018_2019

Παράταση προθεσμίας υπαγωγής στον Ν. 4178/2013




Σύμφωνα με την υπ΄αριθμ. οικ. 39142/20-09-2017 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΦΕΚ 3327Β/21-09-2017), παρατείνεται η προθεσμία υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4178/2013 μέχρι 23/10/2017.

Τρίτη 27 Ιουνίου 2017

Σύγχρονες εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων και του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος

Το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ ΓΣΕΕ)συνδιοργανώνει με το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ναυπακτίας &Δωρίδας και σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Επαγγελματικών Βιοτεχνικών & Εμπορικών Σωματείων Ναυπακτίας &Δωρίδας, το Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών Ναυπακτίας και το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ναυπακτίας, 
την Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017 και ώρα 19:00, εκδήλωση νομικής πληροφόρησης με θέμα:
«Σύγχρονες εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων και του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος».
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Ναυπακτίας &Δωρίδας, Αποκαύκου 16, Ναύπακτος.


Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

Οι νομαρχιακές πολεοδομίες ιδρύονται ξανά






Την επανίδρυση των παλαιών «νομαρχιακών» πολεοδομιών, για όσους δήμους δεν έχουν καταφέρει να φτιάξουν δική τους πολεοδομία, προβλέπει το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος στη Βουλή. Η αιτία είναι απλή: επτά χρόνια από την ψήφιση τον «Καλλικράτη», στην πλειονότητά τους οι δήμοι εξακολουθούν να μην έχουν ιδρύσει δικές τους υπηρεσίες. Ενώ δεν λείπουν και οι «παρεμβάσεις» των δημάρχων στο έργο των υπαλλήλων…

Μία από τις προβλέψεις του «Καλλικράτη» (ν. 3852/2010) που συνάντησε εξαρχής σημαντικές αντιδράσεις ήταν η «διάλυση» των παλαιών νομαρχιακών πολεοδομιών (που εξυπηρετούσαν πολλούς δήμους) και η σταδιακή μεταβίβαση σε κάθε δήμο της σχετικής αρμοδιότητας. Εκτός από τις αντιρρήσεις επί της αρχής (δηλαδή, το κατά πόσον οι δήμοι είναι αρκετά ώριμοι στη διαχείριση των πολεοδομικών τους ζητημάτων), το κυριότερο πρόβλημα ήταν η στελέχωση λειτουργικών υπηρεσιών σε μια εποχή δραστικών περικοπών. Η δημιουργία των νέων υπηρεσιών πήρε παράταση έως το 2012 και κατόπιν μετατέθηκε ασαφώς στο μέλλον.

Το σχέδιο νόμου περί αυθαιρέτων και δόμησης, που κατατέθηκε προχθές για έλεγχο στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, προβλέπει την επαναφορά της αρμοδιότητας σε ανώτερο επίπεδο, εφόσον οι δήμοι δεν έχουν προχωρήσει. «Στις περιπτώσεις που οι δήμοι δεν έχουν συστήσει, ή αδυνατούν να συστήσουν υπηρεσία δόμησης, ή διαθέτουν υπηρεσία δόμησης που δεν καλύπτει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της, συστήνεται με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μια υπηρεσία δόμησης με χωρική αρμοδιότητα των προαναφερόμενων δήμων ανά περιφερειακή ενότητα», αναφέρεται. Οι προϋποθέσεις για τη λειτουργία και οργάνωση των υπηρεσιών δόμησης καθώς και τα κριτήρια για τη κατ’ ελάχιστον στελέχωση αυτών θα οριστούν με απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Εσωτερικών.

Το πρόβλημα

Για ποιο λόγο κρίθηκε αναγκαία η επιστροφή στο προηγούμενο σύστημα; Σύμφωνα με την ηλεκτρονική πύλη e-poleodomia, σε όλη την Ελλάδα λειτουργούν σήμερα 141 πολεοδομίες. Σε πολλές περιφερειακές ενότητες (νομοί), όλοι οι δήμοι εξακολουθούν να εξυπηρετούνται από μία μόνο υπηρεσία: τα Ιωάννινα (8 δήμοι), οι Σέρρες και τα Χανιά (7 δήμοι), η Καρδίτσα (6 δήμοι), η Δράμα (5 δήμοι), η Ξάνθη και η Ροδόπη (4 δήμοι), η Θεσπρωτία, η Καστοριά, η Πιερία, η Πρέβεζα και η Φλώρινα (3 δήμοι), τα Γρεβενά, η Ευρυτανία, το Κιλκίς και η Φωκίδα (2 δήμοι).

Το πρόβλημα είναι σύνθετο στα νησιά, όπου η μετακίνηση από το ένα νησί στο άλλο προϋποθέτει αρκετά έξοδα και χρόνο. Για παράδειγμα, στα Δωδεκάνησα η πολεοδομία Ρόδου εξυπηρετεί την Τήλο, τη Χάλκη και το Καστελλόριζο, η Κως εξυπηρετεί και τη Νίσυρο, η Κάλυμνος εξυπηρετεί και την Πάτμο, το Αγαθονήσι, την Αστυπάλαια και τους Λειψούς, η Κάρπαθος και την Κάσο, ενώ δική τους πολεοδομία ίδρυσαν μόνο η Σύμη και η Λέρος.

Στην Αττική, το πρόβλημα είναι διαφορετικό: ο όγκος της δουλειάς. Για παράδειγμα, η πολεοδομία της Αγίας Παρασκευής εξακολουθεί να εξυπηρετεί Χαλάνδρι, Φιλοθέη-Ψυχικό, Παπάγου-Χολαργό, Πεντέλη και Βριλήσσια. «Η ταλαιπωρία των πολιτών περνά σε εμάς που δεν έχουμε αρκετούς υπαλλήλους για να τους εξυπηρετήσουμε», εξηγεί ο διευθυντής της πολεοδομίας Δημ. Κλεφτοδήμος. «Πλέον προχωρήσαμε σε διαδημοτικές συνεργασίες για να ανταποκριθούμε – για παράδειγμα στις αυτοψίες “δανειζόμαστε” έναν μηχανικό του εξυπηρετούμενου από εμάς δήμου».

Οι δυσλειτουργίες των πολύ μεγάλων ή πολύ μικρών πολεοδομικών γραφείων απασχόλησαν και τον Συνήγορο του Πολίτη και την ΕΜΔΥΔΑΣ, που ζήτησαν πολλάκις τη στελέχωση των υπηρεσιών. Ομως το πρόβλημα στις νέες πολεοδομίες δεν είναι μόνο η ελλιπής στελέχωση, αλλά κάποιες φορές… και οι «παρεμβάσεις» των δημάρχων! Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Μάρτιο του 2017 ο γενικός διευθυντής Πολεοδομίας του υπουργείου Περιβάλλοντος Γιώργος Γκανασούλης χρειάστηκε να εκδώσει εγκύκλιο (έπειτα από συγκεκριμένη καταγγελία για επέμβαση δημάρχου), υπενθυμίζοντας ότι μόνο οι υπάλληλοι των υπηρεσιών δόμησης είναι αρμόδιοι από τον νόμο και «κάθε εμπλοκή, ενέργεια ή παρέμβαση αναρμόδιων οργάνων στις ανωτέρω διαδικασίες, ουδεμία ισχύ έχει»…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

kathimerini.gr


Ποιους συμφέρει ο νέος νόμος αυθαιρέτων .



Της Γραμματής Μπακλατσή, Τοπογράφου, Πολεοδόμου Μηχανικού
baklatsi@yahoo.gr

Νέα δεδομένα φέρνει ο νέος νόμος αυθαιρέτων που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή και θα ισχύσει σύμφωνα με την κυβέρνηση σε 45 μέρες, πριν δηλαδή τη λήξη του νόμου 4178/2013. Μάλιστα, η πρώτη εκτίμηση είναι ότι συμφέρει στους έχοντες αυθαίρετο να αναμένουν τον νέο νόμο, εκτός ίσως από κάποιες πολύ δύσκολες περιπτώσεις, όπως είναι τα αυθαίρετα που βρίσκονται σε προστατευόμενες περιοχές και σε παραδοσιακούς οικισμούς, καθώς το πρόστιμο εκεί αυξάνεται κατά 20%.

Τι θα γίνει με τα «παλιά» αυθαίρετα

Ως ημερομηνία ορόσημο για οποιαδήποτε τακτοποίηση αυθαιρέτου παραμένει η 28/07/2011.

Προβλέπεται όμως, σειρά ρυθμίσεων που διευκολύνουν τον πολίτη να τακτοποιήσει τις παλιές του εκκρεμότητες και να προσαρμοστεί πλέον στα νέα πολεοδομικά δεδομένα. Συγκεκριμένα:

  • Μειώνονται κατά 50% τα παράβολα.
  • Γίνεται έκπτωση μέχρι 20% σε όσους δηλώσουν γρήγορα τα αυθαίρετά τους, ενώ αντίθετα θα υπάρχουν αντίστοιχες αυξήσεις για τους αργοπορημένους.
  • Γίνονται εκπτώσεις σε ειδικές ομάδες πληθυσμού (ανάπηροι, ΑΜΕΑ, πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, μακροχρόνια άνεργοι και δικαιούχοι του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης).
  • Δίνεται παράταση υπαγωγής για δυο χρόνια.
  • Αυξάνονται οι δόσεις καταβολής του επιβαλλόμενου προστίμου, από 60 σε 80.
  • Αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές (π.χ. περιοχές NATURA).
  • Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευασθεί μεταξύ 1983-93.
  • Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετες κατοικίες σε περιοχές εκτός σχεδίου και στις οποίες εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης.
  • Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετα υπόγεια – εσωτερικούς εξώστες (πατάρια) και σοφίτες.
  • Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετα σε στάσιμους οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων, που δεν είναι παραλιακοί και κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα και που έχουν κατασκευασθεί πριν το 1993.
  • Μειώνονται τα πρόστιμα για αυθαίρετα κτίσματα που δεν έχουν οικοδομική άδεια αλλά έχουν υπερβάσεις δόμησης μικρότερες από 100 έως 500 τ.μ.

Πώς μπορεί να μειωθεί κι άλλο το πρόστιμο

  • Εφόσον εκπονηθεί στατική μελέτη και χρειαστεί να γίνουν εργασίες ενίσχυσης του κτηρίου, γίνεται έκπτωση στο πρόστιμο που ξεκινά από 30% και φτάνει μέχρι το 60%, ανάλογα σε τι περιοχή σεισμικής επικινδυνότητας βρίσκεται το αυθαίρετο.
  • Επίσης 50% έκπτωση θα δοθεί σε όσα κτίσματα ολοκληρωθούν οι εργασίες προσαρμογής σε αυθαίρετα που παραβίασαν τις αρχές του πολιτιστικού περιβάλλοντος ή αφορούν διατηρητέα κτίσματα.
  • Μείωση επίσης από 30% έως 50% θα ισχύσει και για κτίσματα που προχώρησαν σε εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης. Στην περίπτωση αυτή 50% θα είναι τα μειωμένα πρόστιμα για υπερβάσεις έως 250 τ.μ. σε οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες με χρήση κατοικίας και έως 500 τ.μ. για άλλες χρήσεις. Για τις υπόλοιπες περιπτώσεις, η έκπτωση θα είναι 30%.

Πότε θα γίνεται Στατικός Έλεγχος

Μελέτη στατικής επάρκειας θα πραγματοποιείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή και θα προσκομίζεται εντός προθεσμίας 3 ετών από την ημερομηνία υπαγωγής για τα κτήρια σπουδαιότητας Σ4 (κτήρια τηλεπικοινωνιών, ενέργειας, κ.ά.), Σ3 (κτήρια συνάθροισης κοινού) και 5 ετών για τα κτήρια σπουδαιότητας Σ2 (κατοικίες, γραφεία). Για τα κτήρια που έχουν ήδη υπαχθεί στον ν. 4178/2013, η υποχρέωση υποβολής μελέτης στατικής επάρκειας ή τεχνικής έκθεσης, εφ' όσον απαιτείται, θα γίνεται κατά τη σύνταξη της ταυτότητας κτηρίου.

Σε ποιές περιπτώσεις δε θα γίνεται στατική μελέτη

Δεν θα απαιτείται υποβολή μελέτης στατικής επάρκειας, αλλά τεχνική έκθεση αρμόδιου μηχανικού στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Μετατροπή ημιυπαίθριου χώρου σε κλειστό.
  • Διαμερισμάτωση ή αλλαγή διαρρύθμισης χώρου, που δεν επιφέρει αύξηση μόνιμου φορτίου πάνω από 10% στην επιφάνεια που έχει συντελεστεί η παρέμβαση.
  • Πατάρια ισογείου που είναι στατικά ανεξάρτητα από τον φέροντα οργανισμό του κτηρίου.
  • Πατάρια υπερκείμενων ορόφων όταν το συνολικό ίδιο βάρος δεν επιφέρει αύξηση του μόνιμου φορτίου της υποκείμενης πλάκας πάνω από 15%.
  • Πρόβολοι με προσαύξηση μέχρι 30% του εμβαδού τους και μέχρι 25% του πλάτους τους.
  • Κατασκευή στο δώμα κτηρίων μέχρι το 20% της επιφάνειας αυτού.
  • Υπόγειοι χώροι μέγιστης επιφανείας έως αυτής του ισογείου, κατασκευασμένοι με περιμετρικούς τοίχους από μπατική τοιχοποιία ή οπλισμένο σκυρόδεμα, τα οποία καλύπτουν τουλάχιστον το 75% της περιμέτρου.
  • Αλλαγή χρήσης με την προϋπόθεση ότι δεν διαφοροποιείται η κατηγορία σπουδαιότητας και η οποία δεν επιφέρει αθροιστική αύξηση των κινητών και μόνιμων φορτίων πάνω από 30% του μόνιμου φορτίου πριν την παρέμβαση.
  • Μετατροπή πυλωτής σε κλειστό χώρο με προσθήκη περιμετρικών τοίχων από μπατική τοιχοποιία ή οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο καλύπτει τουλάχιστον το 75% της περιμέτρου.
  • Υπόγεια που ξεμπαζώθηκαν και είναι κατασκευασμένα με περιμετρικούς τοίχους από μπατική τοιχοποιία ή οπλισμένο σκυρόδεμα το οποίο καλύπτει τουλάχιστον το 75% της περιμέτρου.
  • Σοφίτες υπό προϋποθέσεις.

Τι γίνεται με τα «νέα» αυθαίρετα

  • Μετά από την 28/07/2011 δεν επιτρέπεται η τακτοποίηση αυθαιρέτων.
  • Για αυθαίρετα που εντοπίζονται κατά την φάση κατασκευής, προβλέπεται άμεση κατεδάφιση.
  • Για τα κτήρια που εντοπίζονται αφού έχουν ανεγερθεί, το πρόστιμο ανέγερσης από 30% που είναι σήμερα εκτοξεύεται στο 100% της αντικειμενικής αξίας του κτηρίου και στις περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές στο 110%.
  • Τα πρόστιμα διατήρησης, για όσο καιρό διατηρούνται μέχρι να προγραμματισθεί και να υλοποιηθεί η κατεδάφισή τους, εκτοξεύονται από 5% στο 50%.
  • Για πρώτη φορά θεσμοθετείται η ηλεκτρονική καταγραφή της όλης διαδικασίας, από τον εντοπισμό μέχρι την κατεδάφιση κάθε αυθαιρέτου.

Διαχωρίζονται τα μικρά από τα μεγάλα αυθαίρετα

Γίνεται διαχωρισμός των μικρών πολεοδομικών παραβάσεων που έχουν περιορισμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, από τις μεγάλες αυθαιρεσίες. Για τις μικρές παραβάσεις θα προβλέπεται μόνο διοικητική διαδικασία επιβολής κυρώσεων, χωρίς ποινική δίωξη, καθώς και μικρότερα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η αποσυμφόρηση της δικαιοσύνης, ώστε να καταστεί ταχύτερη η εκδίκαση των σημαντικών υποθέσεων.

taxydromos.gr