«Η αποδοχή της ελληνικής συμμετοχής ήταν πολύ θετική», μου έλεγε ο Γιάννης Αίσωπος, ο εθνικός επίτροπος της Ελλάδας για τη 14η Μπιενάλε αρχιτεκτονικής της Βενετίας. «Το θέμα “Τοπία Τουρισμού: Ανακατασκευάζοντας την Ελλάδα” είναι κρίσιμο τόσο για τη χώρα και την οικονομία της όσο και για τους αρχιτέκτονες. Για την αρχιτεκτονική κοινότητα είναι σημαντική η συζήτηση για ένα νέο παράδειγμα στη συνθήκη της μετά την κρίση εποχής. Καλούμαστε να ξανασκεφτούμε ζητήματα όπως η σχέση με τη φύση και το περιβάλλον, οι περιορισμένοι πόροι, η αναζήτηση του λιγότερου».
Από τις 27/3 η ελληνική συμμετοχή θα φιγουράρει όπως την είδαν οι επισκέπτες της Μπιενάλε, και μάλιστα με ελεύθερη είσοδο, στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης. Διόλου τυχαίος ο χώρος παρουσίασης: ένα σύγχρονο αρχιτεκτονικό και πολιτιστικό τοπόσημο της χώρας, το οποίο «συμμετέχει» και στην αρχειακή ενότητα της έκθεσης.
Από τις 27/3 η ελληνική συμμετοχή θα φιγουράρει όπως την είδαν οι επισκέπτες της Μπιενάλε, και μάλιστα με ελεύθερη είσοδο, στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Ακρόπολης. Διόλου τυχαίος ο χώρος παρουσίασης: ένα σύγχρονο αρχιτεκτονικό και πολιτιστικό τοπόσημο της χώρας, το οποίο «συμμετέχει» και στην αρχειακή ενότητα της έκθεσης.
Οι αμφίβιες πορτοκαλί αποικίες παραθεριστών, με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, του Ζήση Κοτιώνη κλέβουν εύκολα το βλέμμα. Τα πλωτά μπάνγκαλοους-σημαδούρες υπάρχει το σκεπτικό να μεταφέρονται σε μακρινές παραλίες από ένα φέριμποτ. Άλλωστε, η σχέση της αρχιτεκτονικής με τη φύση σε επίπεδο απόλαυσης ή και ειρωνείας είναι μία από τις τρεις βασικές θεματικές στις αναζητήσεις των συμμετεχόντων.
Στα «Καταφύγια του Σπένγκλερ», λ.χ., το Γραφείο Αντονά σαρκάζει την κατασκευασμένη από τον άνθρωπο «πρωτογονική» κατοίκηση της φύσης διαμορφώνοντας μίνιμαλ εξοχικά-καταφύγια στη νησίδα Πέτασι κοντά στην Ύδρα.
Από τις ενδιαφέρουσες περιπτώσεις, το Con-tour της Τεταμένης Αρχιτεκτονικής Νημίωση/ΤΑΝ αντιμετωπίζει το σώμα του ξενοδοχείου ως μια σύγχρονη «ξερολιθιά» που ελίσσεται κι εντάσσεται απόλυτα στο ημι-άνυδρο περιβάλλον. «Ανήκει σε μια σειρά έργων τα οποία, σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική της δημιουργίας κτιρίων που εξαφανίζονται στο τοπίο, αναζητούν μια πιο γενναία στην κλίμακά της χειρονομία», σημειώνει ο Γιάννης Αίσωπος.
Δεν λείπουν οι προτάσεις για την επανακατοίκηση εγκαταλειμμένων κι ερειπωμένων ξενοδοχείων, όπως το «The Naxos ruin» του Studio Angelidakis και το καμουφλαρισμένο με φυσική φορεσιά «Saladi Ηοtel» στην Πελοπόννησο από τους Πορτογάλους AZPML. «Ο τουρισμός έχει πάντα να κάνει με την αλληλεπίδραση, το πώς μας βλέπουν οι ξένοι και πώς εμείς παρουσιαζόμαστε σε αυτούς. Ήθελα να δω αυτήν τη συνύπαρξη και στο κομμάτι των προτάσεων αρχιτεκτονικής για την Ελλάδα», υπογραμμίζει το σκεπτικό της συμμετοχής και ξένων γραφείων ο εθνικός επίτροπος.
Στους τοίχους γύρω από τις μακέτες μια σειρά από εικόνες και αρχιτεκτονικά σχέδια επιχειρούν να μας ταξιδέψουν στα τοπία τουρισμού της περιόδου 1914-2014, σε αρχαιολογικούς χώρους και παραδοσιακούς οικισμούς, υποδομές κι εμβληματικά ξενοδοχεία (από το ιστορικό «Ποσειδώνιο» στις Σπέτσες και τα «Ξενία» του Κωνσταντινίδη μέχρι τα «Costa Navarino» και «Amanzoe» ), ελαιώνες και παραλίες.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, μάλιστα, αρχιτέκτονες, φορείς κι επιχειρηματίες του τουρισμού θα συζητήσουν σε μια ημερίδα για την αρχιτεκτονική και το νέο παράδειγμα τουριστικής ανάπτυξης. «Όλες αυτές οι προτάσεις προσπαθούν να αναζητήσουν μια άλλη λογική σε σχέση με την τουριστική ανάπτυξη και πώς αυτή θα εκφραστεί μέσα από την αρχιτεκτονική. Συζητούν βασικά κλισέ, όπως η θέα, κι επιζητούν τη δημιουργία συλλογικοτήτων. Να δούμε πώς ο τουρισμός δεν θα είναι ένα άθροισμα επισκεπτών που συνυπάρχουν χωρικά, αλλά πώς θα φέρει αυτούς τους ανθρώπους ξανά κοντά».
Πηγή :http://www.athinorama.gr/arts/article.aspx?id=2505697
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου