Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ.






 Ναύπακτος 18-02-2016
ΜΕ ΤΟ ΑΠΟ 5-2-16 ΕΓΓΡΑΦΟ ΚΑΙ ΑΡ. ΠΡ. 2647 Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ κος ΛΟΥΚΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΑΣ  ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΟΤΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ  ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ .
ΤΟ Δ.Σ. ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΗΝ 14-02-16 ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ α) ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΣΟΥΝ ΤΙΣ  ΑΠΟΨΕΙΣ  ΤΟΥΣ, β) ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΔΕΚΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΤ ΣΥ.Δ.Μ.Ε.Ε.Ν. ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΟΙΝΟ ΤΠΟΜΝΗΜΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΤΟ ΣΥΛΛΟΓΩΝ .
ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΑΠΕΣΤΕΙΛΑΝ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΣΥΜΤΥΧΘΗΚΑΝ ΣΤΟ  ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΟ.
ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥ.Δ.Μ.Ε.Ε.Ν. ΚΑΙ ΥΠΟΒΑΛΛΕΤΑΙ ΣΤΑ ΑΡΜΟΔΙΑ ΟΡΓΑΝΑ.
Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ







Η Ναύπακτος ως διοικητικό και γεωγραφικό κέντρο του νέου Δήμου Ναυπακτίας αντιμετωπίζει μια σειρά προκλήσεων που αφορούν τόσο την μορφή της όσο περισσότερο και τον χαρακτήρα της.
 Η αναγκαιότητα του βασικού κεντρικού σχεδιασμού της Πόλης μας με την δημιουργία ενός Master plan κατ’ εξειδίκευση του Γ.Π.Σ. είναι επιτακτική ανάγκη για να δώσει την κατάλληλη απάντηση στις ανάγκες και τις προσδοκίες της ζωής  των κατοίκων της  , να προσδιορίσει τον χαρακτήρα της και  να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά εκείνα  που θα ενδυναμώσουν την ταυτότητά της αλλά παράλληλα  θα δώσουν στους χρήστες  και στις επηρεαζόμενες όμορες περιοχές την πρέπουσα δυναμική μέσα από  παρεμβάσεις – δράσεις – λύσεις με ξεκάθαρη στόχευση την ανάπτυξη της πόλης.
Η νέα δομή του Καλλικράτη, οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις τόσο των καιρών όσο και των πολιτών οδηγούν στην επαναπροσέγγιση και στην επαναδιαπραγμάτευση ζητημάτων και θεμάτων που αφορούν την λειτουργία της πόλης.
Μεταξύ των προβλημάτων που  αντιμετωπίζει η Πόλη μας  είναι το κυκλοφοριακό , η  εξεύρεση χώρων στάθμευσης , η δημιουργία χώρων  πρασίνου κ.λ.π.
Εχουμε να παρατηρήσουμε ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε συνδυασμό με την εξεύρεση χώρων στάθμευσης  χρήζει ολοκληρωμένης αντιμετώπισης – ρύθμισης και όχι αποσπασματικής , σε πλήρη συνάφεια και συνεκτίμηση όλων των παραμέτρων, παλαιών και νέων, που επηρεάζουν την δομή της πόλης .
Μία κυκλοφοριακή μελέτη δεν αποτελεί γεγονός ασύνδετο με τη δομή και τη λειτουργία του συνόλου της πόλης.
Λαμβάνει υπ’ όψιν πολεοδομικά δεδομένα, στόχους και προδιαγραφές και απαιτεί συνεργασία αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων  συγκοινωνιολόγων και εμπλεκομένων φορέων
Ως Αρχιτέκτονες, Μηχανικοί αλλά πρώτιστα ως κάτοικοι της πόλης της Ναυπάκτου είμαστε θετικοί στα έργα που πραγματοποιούνται για να βελτιώσουν το ιστορικό και μη δομημένο περιβάλλον της πόλης μας
Με το σκεπτικό αυτό προτείνουμε οι ενέργειες για λύση του προβλήματος τοποθετούν την σειρά προτεραιότητας των κινούμενων στην πόλη μας ως εξής:
Ο πεζός,  
τα δίκυκλα,   
τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς,                                                                                       
τα επαγγελματικά οχήματα μεταφορών και
τέλος τα ΙΧ.

Αυτό δεν σημαίνει ότι το Ι.Χ. είναι ο απόλυτος εχθρός.  Απλά  πρέπει να ορίσουμε τον χώρο του καθενός με σαφήνεια και ιεαράρχηση και να τον περιφρουρήσουμε με αποτελεσματικότητα και επιμονή.
Επίσης πρέπει οι καθε είδους παρεμβάσεις να αποσκοπούν στην ενίσχυση της προσβασιμότητας όλων των κατοίκων, σε όλα τα σημεία της πόλης, με τρόπο φιλικό και ασφαλή.
Προκύπτει αβίαστα η αναγκαιότητα οτι όλες Οι ενέργειες θα πρέπει να κινούνται σε ένα πλαίσιο σχεδιασμού (master plan), του οποίου η σύνταξη πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα.
Το Πλαίσιο Σχεδιασμού (master plan), δεν θα πρέπει να είναι προιόν μιας ευκαιριακής πλειοψηφίας, αλλά θα πρέπει να ενσωματώνει και κυρίως να αποτυπώνει το ΟΡΑΜΑ αλλά και την στρατηγική επίτευξής του, μέσα απο διαφανες και επαρκείς διαδικασίες διαβούλευσης και ωρίμανσης όλης της κοινωνίας και των φορέων της.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναφερθεί εδώ ότι, στερείται νοήματος η εκπόνηση ενος Πλαίσιου Σχεδιασμού (master plan) εαν απουσιάζει ο Γενικός Πολεοδομικός Σχεδιασμός, ο οποίος στην πόλη μας εκκρεμεί αδικαιολόγητα .
Στο παραπάνω πλαίσιο θεωρούμε λοιπόν μια  ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη , μπορεί να είναι ένα απο τα εργαλεία το οποίο θα προσδώσει  δυναμική  στην Πόλη επιλύοντας  τα συναφή προβλήματα  της  και θα κινηθεί στην κατεύθυνση  του κεντρικού σχεδιασμού προκειμένου η εξεύρεση της ταυτότητας της να γίνει πραγματικότητα.
Στεκόμαστε σκεπτιστικά απέναντί της
μόνο στο πλαίσιο, της αποσπασματικότητας των αποτελεσμάτων που θα έχει, καθόσον εκκρεμεί ο ουσιαστικός σχεδιασμός και το πλαίσιό του, που για όλον τον τεχνικό κόσμο της πόλης είναι προαπαιτούμενα.
Δεν χρειαζόμαστε την κυκλοφοριακή μελέτη, ως αποτέλεσμα νομικίστικης και “μαθηματικής “ αντίληψης δηλαδή με βάση αυστηρά standard και κανόνες αλλά ως υποπροιόν, μια εξελικτικής διαδικασίας, στρατηγικών κατευθύνσεων μετά απο
  • Συνολικό Σχεδιασμό
  • Συμμετοχικές διαδικασίες
  • Ωρίμανση των προτάσεων και πρώτιστα
  • Κοινωνικής αποδοχής
Το παρελθόν μας διδάσκει, υποδεικνύοντας τα λάθη και κυρίως την αλαζονεία και τον τακτικισμό στην λήψη αποφάσεων υπο το πρόσχημα  τόσο κάθε λογής μελετών αλλά και επίπλαστων διαβουλεύσεων.




Μέχρι να γίνουν όλα αυτά έχει μεγάλη σημασία να ιεραρχήσουμε τις ανάγκες και τις δράσεις, διότι η πόλη και οι χρήστες της δεν μπορούν να αφεθούν στη τύχη τους. Υπάρχουν πολλά μέτρα που μπορούν να γίνουν άμεσα χωρίς πολλά χρήματα  και να ανακουφίσουν τη καθημερινότητα των κατοίκων, άλλα που απαιτούν περισσότερη μελέτη και χρόνο και άλλα που πρέπει να σχεδιαστούν σε βάθος χρόνου σε συνεργασία με την κεντρική διοίκηση.
Άμεσες ενέργειες
·         Καταγραφή κοινοχρήστων – Δημοτικών χώρων σε όλο τον αστικό ιστό της Πόλης . Αξιοποίηση των χώρων αυτών σε χώρους στάθμευσης,  όπου χρειάζεται , προς όφελος του Δήμου και των Πολιτών.
·         Απομάκρυνση εδώ και τώρα κατασκευών και αντικειμένων που παρακωλύουν τη κυκλοφορία των πεζών ώστε να γίνει ελκυστικότερο το περπάτημα (δίκυκλα εγκαταλειμμένα,  περίπτερα, κολώνες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, διάφορες κατασκευές χωρίς σαφή χρηστικό ρόλο, ξερά δένδρα, σπασμένες ζαρτινιέρες, κλπ,.
·         Οι πινακίδες σήμανσης στις  οδούς του «ιστορικού κέντρου» πρέπει να απομακρυνθούν από τα πεζοδρόμια και να τοποθετηθούν στις όψεις των κτιρίων όπου είναι εφικτό.
·         Η  κατάληψη πεζοδρομίων από οποιοδήποτε εμπόδιο στο όνομα της επικρατούσας «σιγά , δεν είναι και το μείζον» είναι ανεπίτρεπτη.
·         Πιστή εφαρμογή του κανονισμού περί κοινοχρήστων χώρων και έλεγχος.
·         ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
§    Ανασχεδιασμός λεωφορειακών γραμμών (μείωση χρόνου έλευσης και μεταβίβασης, δημιουργία και ανασχεδιασμός στάσεων και αφετηριών με παράλληλο εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των υπηρεσιών.
          Πρέπει ο Δήμος να προσκαλέσει και να διαβουλευτεί με το αστικό ΚΤΕΛ για αναζήτηση βέλτιστων λύσεων.
          (Αυτό απαιτεί από το Δήμο μια προκαταρκτική μελέτη, καθότι απελευθερώνονται οι μεταφορές επιβατών κλπ. από το έτος 2019).
§    Δημιουργία νέων λεωφορειακών γραμμών ώστε να διευρυνθεί ο αριθμός των μεταφερόμενων. Ένα μεγάλο μέρος των περιαστικών περιοχών δεν εξυπηρετούνται , ενώ άλλες περιοχές εξυπηρετούνται με ελλιπή τρόπο.
·         Μεταφορά των τερματικών σταθμών των λεωφορείων εκτός πόλης.
·         Δρομολόγηση  περιφερειακών δημοτικών  parking και υλοποίηση γραμμής minibus  ή γραμμής ΤΡΑΜ σε παραλίες λουομένων το καλοκαίρι, προς και από  το ιστορικό κέντρο καθώς και για τη διέλευση της πόλης.
·         ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ
Ø   Δίνοντας προτεραιότητα στο ιστορικό κέντρο με κύριο σκοπό την διατήρησή,  αναβάθμισή και προβολή του άμεσες ενέργειες προκειμένου οι ήδη υφιστάμενοι πεζόδρομοι να είναι χρηστικοί και υλοποίηση του όλου δικτύου.
Ø   Επέκταση δικτύου πεζοδρομήσεων (γύρω από σχολεία, δημόσια κτήρια, κοινωφελείς και δημόσιους χώρους, στα περιφερειακά κέντρα)  και γρήγορη υλοποίηση των ήδη θεσμοθετημένων πεζοδρόμων.
Ø   Απαιτούνται νομοθετικές ρυθμίσεις (ιστορικό κέντρο).
Ø   Πρέπει στον σχεδιασμό του εξοπλισμού των πεζοδρόμων να ενταχθεί περισσότερο η λογική της δενδροφύτευσής τους γραμμικά, η κατασκευή καθισμάτων, κατασκευές παιχνιδιών, αισθητικών παρεμβάσεων που μπορεί να προκαλέσει ο Δήμος σε συνεργασία με την αρχιτεκτονική σχολή, τον Σ.Α.ΝΑ., εικαστικούς της πόλης μας κλπ και λιγότερο κατασκευές όπως κινητές ζαρτινιέρες ή αποσπασματικού χαρακτήρα κατασκευές.
       Μπορούν αυτές οι κατασκευές να γίνουν με διαδραστικά εργαστήρια ενεργών πολιτών και χαμηλού κόστους υλικά, έως και «σκουπίδια» .
Ø   Πρέπει να υπάρξει πιο ευέλικτη λειτουργία των πεζοδρόμων ανάλογα με τη κυρίαρχες χρήσεις γης  (ωράρια , υπό όρους διέλευση αυτοκινήτων, θεματικοί πεζόδρομοι, πεζόδρομοι ήπιας κυκλοφορίας), ώστε να μην υπάρχει κίνητρο για παρανομία. Υπενθυμίζουμε οτι ο Πεζόδρομος δεν σημαίνει πάντα τον πλήρη αποκλεισμό του ΙΧ και του αυτοκινήτου.

Μακροπρόθεσμες  ενέργειες

Ø   ΑΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΣ  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Ø  Προσπάθεια ενοποίησης του αστικού χώρου των συνοικιών δημιουργώντας την έννοια της «γειτονιάς» και την μεταξύ τους σύνδεση
Ø  Προσπάθεια διανοίξεως των προβλεπόμενων από το εγκ. ρυμ. Σχέδιο οδών.
Ø  Δημιουργία εσωτερικών τοπικών δικτύων πεζοδρόμων.
Ø  Διασύνδεση μεταξύ των συνοικιών .
Ø  Δημιουργία δημοτικών χώρων στάθμευσης στις συνοικίες.
Ø  Ενίσχυση των περιαστικών κέντρων( πεζοδρομήσεις, χώροι στάθμευσης, δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, αποκέντρωση υπηρεσιών.
Επίσης προτείνουμε, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και συλλόγους να λάβουμε υπόψιν και ανάλογες ανάγκες σε Διαμερίσματα του Δήμου μας, τα οποία θα δουν θετικότερα την κατανομή  τέτοιων μελετών και κονδυλίων σε ολόκληρη τον Δήμο της Ναυπακτίας και όχι μόνο στο κύριο αστικό κέντρο της.

                                         Για το                                                                                               Για  το 
          Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας                               Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανικών                          
                                                                                                             Ελευθέρων Επαγγελματιών Ναυπάκτου                         
  
                                  Ο  Πρόεδρος                                                                                 Ο  Πρόεδρος
                           Κοργιαλάς  Ιωάννης                                                            Ζησιμόπουλος  Δημήτριος